Nieuwe telefoonlijn vaccintwijfelaars krijgt ook vragen boosters

ANP Producties | Bron: ANP
Amsterdam

Bij de Vaccinatie Twijfel Telefoon zijn maandag 784 vragen over coronavaccinaties binnengekomen, vertelt projectleider Chris Groen. Vanaf deze week is de bellijn voor mensen die twijfelen of ze een coronaprik moeten nemen vijf dagen per week bereikbaar. Er bellen ook mensen met vragen over de boosterprik.

Groen noemt het aantal bellers van maandag "best veel". De Twijfel Telefoon werd eind vorige maand opgericht door het Erasmus MC, sinds deze week kent het project een nieuw telefoonnummer. Waar de telefoonlijn eerder twee dagdelen per week bereikbaar was, kunnen mensen nu de hele werkweek terecht.

Groen: "We hebben het nieuwe nummer dit weekend pas bekendgemaakt. De website staat pas sinds gisteravond online. Dus dat zoveel mensen ons nu al weten te vinden, laat zien dat er kennelijk vraag is naar goed en onafhankelijk advies."

Invloed van vaccinatie

Mensen kunnen terecht bij de Vaccinatie Twijfel Telefoon als ze twijfelen over het nemen van een coronavaccinatie, bijvoorbeeld vanwege hun medische situatie. De vragen gaan volgens Groen vooral over de invloed van vaccinatie op vruchtbaarheid, de veiligheid van de vaccins bij bepaalde allergieën en ook bellen er veel mensen met specifieke vragen. Een voorbeeld is volgens Groen iemand met MS die wil weten of het vaccin daar geen nadelige invloed op heeft.

Ook bellen er mensen die al volledig zijn gevaccineerd, maar nu willen weten waarom ze een oppepprik zouden moeten halen. "Dat zijn dan mensen die hun informatie niet van de overheidswebsites of uit de reguliere media halen", aldus Groen. "Maar eerder toch een vaccin hebben genomen, bijvoorbeeld omdat ze graag een QR-code wilden."

Inhoudelijke vragen

De Vaccinatie Twijfel Telefoon wordt bemenst door geneeskundestudenten van vijf universitaire ziekenhuizen: die in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Maastricht en Nijmegen. Zij hebben een training gehad in gespreksvaardigheden en een inhoudelijke training. Ook is er altijd een specialist in de buurt, aan wie de studenten meer specifieke casussen kunnen voorleggen. Elk UMC is twee dagdelen per week verantwoordelijk voor het opnemen van de telefoon.

De studenten geven de bellers medische informatie, maar zijn nadrukkelijk onafhankelijk. Volgens Groen komen er bijna geen telefoontjes binnen van mensen die de discussie over vaccinatie willen aangaan, bijvoorbeeld omdat ze er niet in geloven. "We krijgen met name echt inhoudelijke vragen."

Meer nieuws uit Binnenland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.