Gast wil strenge QR-check in horeca. ’Doe toch eens wat er gevraagd wordt zonder dat eeuwige gezeur’

QR-code-check in het café.

QR-code-check in het café.© Foto ROBIN UTRECHT

Annemarie de Jong
Amsterdam

Veel horecabezoekers voelen zich veiliger als cafés en restaurants de coronapas controleren. Dat blijkt uit een peiling waarbij we lezers hebben gevraagd naar hun ervaringen met de QR-code in de horeca.

De redactie is overspoeld met reacties van lezers. Wat eruit springt is dat het gros vindt dat de controle strenger moet. Tineke Tichelaar (64) uit Julianadorp mocht zo doorlopen in restaurants. „Terwijl we met ons mobieltje gereed stonden om de QR-code te laten zien. Ik voel me veiliger als er wel gecontroleerd wordt.”

Laetitia Dupart (45) uit Alkmaar meldt dat ze bij ’verschillende horecagelegenheden niet serieus of zelfs helemaal niet’ is gecheckt. „We konden met een groep van vijf mensen binnen zitten zonder iets te laten zien. Toen ik vroeg of ik een QR-code moest laten zien, zei de serveerster: ’Nee hoor, daar doen we niets mee’.” Tijdens een ander etentje met vijftien man kon - nadat was besteld - één gast geen QR-code tonen. „De serveerster zei: ’Ik weet van niets, blijf maar lekker zitten’.”

Patrick Aggenbach (48) uit Den Helder: „Ik vind de QR-code-check geen enkel bezwaar. Het geeft een, wellicht misplaatst, gevoel van veiligheid, maar ik voel me daar wel degelijk prettig bij.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Patrick Aggenbach uit Den Helder.

Patrick Aggenbach uit Den Helder.

Hij is een echt ’horecadier’. „In feite is mijn leven weer vrijwel hetzelfde als voor de covid-19-tijd. En dat met zoiets kleins en simpels als een QR-code.”

Na ’zeer regelmatig horecabezoek’ heeft Aggenbach ’alle varianten van de QR-code-check gezien’. ,,Ik heb ook gemerkt dat men op en na 25 september een stuk strenger was dan momenteel. De klad raakt er dus in.”

Misleidend

Pim van der Heijden (72) uit Leiden moet binnenkort regelmatig naar het ziekenhuis en is voorzichtig. „Als ik besmet raak gaat de behandeling niet door.” Voor het jaarlijkse uitje met drie oud-collega’s keek hij op de site van het restaurant of de QR-code wordt gecheckt. En jawel: ’Alleen samen krijgen we het virus er onder’. Maar in de praktijk ’werd nergens naar gevraagd’. Van der Heijden: „Een ronkende aankondiging op je site en dan helemaal niets doen is misleidend en zelfs laf.”

Johan Schelvis (71) uit Akersloot vermoedt dat hij een coronabesmetting opliep in een restaurant zonder QR-controle. „Flink ziek, met hevige hoofdpijn, hoesten en koorts.” Op de besmettingsdag vijf dagen eerder was hij in een restaurant. „Naar aanleiding van deze ervaring hebben we nu een familiefeest afgelast en komen we ook niet meer in horecagelegenheden.”

Ingrid Gootjes vindt het ’verontrustend’ dat in Haarlemse horeca haar QR-code niet werd gecheckt. „Zelfs als ik de telefoon al in gereedheid had om hem te laten checken werd er gezegd dat het niet nodig was.”

Gemiste kans

Koen Frantzen (67) Hilversum meldt na horecabezoeken in het Gooi: „Ik kan helaas melden dat in geen enkel geval er op enige manier is gevraagd of gekeken naar een QR-code of wat dan ook. Dit geeft mij geen veilig gevoel binnen de horeca.”

Hij noemt het ’een gemiste kans’. „De horeca heeft natuurlijk een zware periode achter de rug met langdurige sluiting. Zelf heeft de horeca daar - terecht - tegen geprotesteerd. Je zou toch verwachten, dat er serieuzer omgegaan zou worden met de huidige simpele voorzorgsmaatregelen.”

Tineke Admiraal uit Sint Pancras voelde zich ’heel onplezierig’ tijdens een afscheidsfeestje in een restaurant zonder QR-check. „Allemaal mensen uit het gehele land.” Tegelijk steekt ze de hand in eigen boezem. „Geen wonder dat het zo mis gaat. Verantwoordelijkheid is er niet. En daar reken ik mezelf ook onder, hoor. Ik had weg kunnen gaan. Maar je wilt ook geen spelbreker zijn.”

Yvonne Midavaine uit Castricum miste ook een QR-check in een lunchroom en een restaurant. „Achteraf realiseerde ik mij dat je daar eigenlijk niet naar binnen moet gaan. Maar het is toch een moeilijke beslissing, om dan rechtsomkeert te gaan.”

Hard zingen

Jo de Rode (60) uit Purmerend had een ’ongemakkelijke’ ervaring in een restaurant. „Vroegen nergens naar en het zat tjokvol met verjaardagvierders die nog hard aan het zingen waren ook.”

Mark Blokker (35) uit Hoorn: „Bij de meeste restaurants kan je gewoon gaan zitten. Naar mijn idee moet er meer controle vanuit de gemeente komen of er wel gecontroleerd wordt met de QR-code en anders overgaan tot boete of sluiting, anders blijven we in deze spiraal zitten.”

Nelleke de Vries (66) uit Alkmaar. „Ben heel blij met de coronacheckapp maar helaas wordt die nergens gecontroleerd, is mijn ervaring.” Na een corona-infectie in 2020 heeft ze nog steeds long-covid. „Ik heb mezelf beschermd door me te laten vaccineren en als iedereen dit had gedaan was de crisis allang voorbij geweest.”

Wappies

Jan Böcker (60) uit Warmenhuizen heeft geen positieve ervaringen met de QR-code ’en het naleven van de coronaregels in het algemeen in de horeca’. Hij windt zich op. „Wij moeten er niet aan denken weer terug te moeten naar de mondkap et cetera omdat de wappies niet meewerken.”

Erica de Klerk (54) uit Bennebroek ging een enkele keer uit eten, maar werd niet gecontroleerd. „Ik denk alleen dat de controle geen enkel nut heeft, omdat als je volledig gevaccineerd bent je nog steeds positief getest kan worden.” Ze spreekt uit ervaring. „Misschien naïef maar je voelt je toch eigenlijk best wel veilig met twee vaccinaties op zak, maar ik werd op een ochtend wakker met klachten: veel niezen, neusverkouden, hoesten en hoofdpijn.”

In quarantaine

Ze liet zich testen en ging in quarantaine. „Ik heb het waarschijnlijk van mijn dochter die bleek ook positief en mijn man heb ik weer besmet. Wij zijn allemaal gevaccineerd en dus milde klachten.” Inmiddels is ze hersteld. „Maar het blijft toch heel vreemd dat ik met die klachten zomaar een restaurant of bios in had kunnen gaan, omdat ik een vaccinatiebewijs heb op mijn telefoon.”

Lidy Janssen-Nelen (74) uit Zaandam was de maand september in Duitsland. „QR-code werd gecheckt, nergens een probleem.” Terug in Nederland in een restaurant; geen controle. „Iedereen kon doorlopen. Tafels stonden weer dicht bijeen.” Ze vraagt zich af: „Waarom zijn mensen hier zo verschrikkelijk recalcitrant? Doe nu toch eens wat er gevraagd wordt zonder dat eeuwige gezeur!”

,,Gastvrijheid is ook mensen ontvangen die met een gerust hart kunnen komen eten en drinken”, vindt Wim Nugteren (74) uit Uitgeest. ,,Zonder dat aan het naastgelegen tafeltje iemand zit te proesten of kuchen.” Hij is net terug van vakantie in Frankrijk. ,,Geen enkele keer meegemaakt dat er gedoe was met checken.”

Geboortedatum

Een aantal lezers is vol lof over de QR-controles in de horeca. Louis Laan (78) uit Hoorn: „Ongeveer zeven keer gecontroleerd. Twee keer naar mijn geboortedatum gevraagd. Nergens gemerkt dat een oogje werd dichtgeknepen.”

Ook Jeanette Streefland-du Mee (68) uit Heerhugowaard heeft positieve ervaringen: ,,Ik voel me prettiger als ik weet dat er gecontroleerd wordt.”

Dick Hoff uit Velserbroek is na een bezoek aan een Haarlems sportcafé enthousiast. „De pachter ging alle mensen langs om de QR-code te controleren. Dit gaf mij als 76-jarige een bijzonder fijn gevoel. En opvallend: iedereen pakte gelijk zijn of haar telefoon.” Janny Makelaar (66) uit Oegstgeest moest bij etentjes in Noordwijk haar QR-code én identiteitsbewijs tonen. „Gaf ons een heel veilig gevoel.”

Coronapas

De coronapas in de horeca is op 25 september ingevoerd om de afschaffing van de 1,5 meter afstandsregel mogelijk te maken. Bij restaurants, cafés, sportwedstrijden, bioscopen, theaters, concertzalen en evenementen moet iedereen vanaf dertien jaar een geldige QR-code tonen. Een groen scherm geldt als vaccinatie-, herstel- of testbewijs. Horecaondernemers die gasten niet checken, riskeren een boete of zelfs sluiting.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Meest gelezen