Zero voorop bij stille opmars elektrische motorfiets in Nederland

De Zero FXE is ideaal voor gebruik in de stad.

De Zero FXE is ideaal voor gebruik in de stad.© Foto Mediahuis/Michiel Snik

Michiel Snik

Met de stijgende brandstofprijzen aan de pomp en toenemende klachten over geluidsoverlast moet de elektrische motorfiets de wind wel in de zeilen hebben. Daar bovenop heb je ook nog eens de interessante (belasting)voordelen waarmee de overheid het elektrisch rijden wil stimuleren. Tijd om op pad te gaan met de nieuwe elektrische Zero FXE.

Het Amerikaanse merk Zero is wereldwijd marktleider met de productie van elektrische motorfietsen. Verkoopcijfers wil deze fabrikant echter niet noemen. Maar via de RAI en RDC is eenvoudig te achterhalen hoeveel motorfietsen er dit jaar op ’kenteken’ zijn gezet in ons land en hoe groot het aantal daarvan tankt via een stekker. Dat zijn er niet veel; nog geen anderhalf procent van het totaal aantal nieuwe motoren. Bij auto’s zie je dat momenteel een op de vijf nieuwe wagens een elektrische is.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Foto Mediahuis/Michiel Snik

Aanschafprijs

Wat is de reden dat het niet wil vlotten met elektrische motorfietsen waarvoor alle seinen op groen staan? Als belangrijkste redenen worden de forse aanschafprijs en het relatief beperkt aantal kilometers dat je kunt rijden genoemd. Een elektrische motor kost al snel 15.000 euro. Voor dat geld kom je gemiddeld 150 kilometer ver op een volle accu. De mensen die wel kiezen voor een elektrische motor gebruiken deze vrijwel uitsluitend voor woon-werkverkeer. Zeker als dit ook nog eens zakelijk wordt gedaan betaalt de overheid stevig mee. Bij je werk de stekker erin stoppen maakt het allemaal nog aantrekkelijker.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Foto Mediahuis/Michiel Snik

De nieuwe Zero FXE die wij voor een test aan de tand voelen kost 13.880 euro. Met een volle accu kun je volgens de fabrikant zo’n 120 kilometer rijden. En als je alleen in de stad rijdt en veelvuldig remt en op de motor afremt nog een stukje meer. Want door slim te rijden en veelvuldig te remmen regenereert de Zero en laadt de accu dus bij.

Snelweg

Op de snelweg vreet de FXE stroom. Vol gas haalt de Zero met tegenwind 115 kilometer per uur en kom je slechts 50 kilometer ver, zo bleek toen wij de motor een week mochten uitproberen. Zero adviseert zelf overigens om met de FXE niet harder dan 90 op de snelweg te rijden met het oog op het stroomverbruik. Bij zo slim mogelijk rijden in de eco-stand in vooral de stad en met veel remmen was de accu na 90 kilometer bij ons echt helemaal leeg. Opladen in het stopcontact duurde vervolgens ruim tien uur. Overigens kun je er ook een snellader bijkopen, dan ben aanzienlijk eerder klaar.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Foto Mediahuis/Michiel Snik

Maar de officiële cijfers die Zero zelf levert en de praktijk lopen dus wel een stuk uiteen. Ook als je heel bewust met het gas omgaat.

Razendsnel

Hoe zo’n nieuwe elektrische motor rijdt? Waanzinnig goed. Je hebt direct al je vermogen tot je beschikking en bent razendsnel weg. De FXE heeft een koppel van 106 nm en daarmee geeft hij veel traditionele motoren bij het verkeerslicht het nakijken. De motor weegt daarnaast slechts 135 kilo en is extreem wendbaar. Ideaal dus voor in de stad of tussen de files door glippen. En een heerlijke funbike.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Foto Mediahuis/Michiel Snik

Schakelen doe je niet op een elektrische motor en het onderhoud beperkt zich in principe tot het tijdig vervangen van je banden en remblokken.

Lobby

Of de elektrische motor het gaat winnen van de traditionele tegenhanger? Gezien de stijgende benzineprijzen en de groeiende lobby tegen geluidsoverlast waarschijnlijk wel. Maar dan moet er wel wat aan de aanschafprijs worden gedaan voor de particuliere koper. En die actieradius. Bij auto’s zie je dat dit proces veel sneller gaat dan bij motorfietsen, maar dat de stekkermotor de komende jaren stevig terrein gaat winnen staat vast.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Foto Mediahuis/Michiel Snik

Vorig jaar werden er zo’n 14600 nieuwe motorfietsen gekocht, waarvan er 187 een elektrische krachtbron hadden.

Dit jaar zijn er tot en met september ruim 13.500 motorfietsen verkocht, waarvan iets meer dan tweehonderd elektrische exemplaren. Met 166 is Zero hierbij hofleverancier. Vrijwel geen enkel ’bekend’ motormerk produceert serieuze aantallen als het gaat om elektrische tweewielers. Alleen Harley Davidson kun je met de Livewire (vanaf 34.000 euro) op de weg nog wel eens tegenkomen. Dit merk verkocht er dit jaar tot nu toe vijftien (vorig jaar 27).

BMW kondigde onlangs aan met een nieuwe elektrische scooter te komen, de CE 04 (12.650 euro) als opvolger van de C Evolution. Dat lijkt tijd te worden want daarvan werden er in het laatste jaar slechts vijf verkocht. Het Italiaanse Energica (vanaf 20.000 euro) doet het nog redelijk met vijftien verkochte elektrische modellen in Nederland.

Meer info over de Zero FXE

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.