Nachtelijk werk aan de Kerkelandenlaan in Hilversum om automobilisten langzamer te laten rijden: buurt wordt éénrichtingsverkeer en komt vol drempels te liggen

Leander Mascini
Hilversum

De nacht valt, maar voor de werklui maakt dat helemaal niet uit. Lichten worden aangeknipt en het werk gaat gewoon door. Er is ook genoeg te doen, tot einde van dit jaar wordt er hard gesleuteld aan de Kerkelandenlaan in Hilversum om de snelheid uit het verkeer te halen.

In totaal worden in negen hofjes en in zes lanen snelheidsremmende maatregelen aangebracht. Nu wordt er dus hard geklust aan de Kerkelandenlaan. Daar worden busdrempels aangelegd. Ook wel Maldense drempels genoemd. Deze drempels worden aangelegd ter hoogte van alle zijstraten in de laan en ter hoogte van de middengeleiders na deze kruispunten. Niet alleen is de bedoeling dat automobilisten langzamer gaan rijden, ook wordt hiermee voorkomen dat mensen elkaar gaan inhalen.

Ook in de nacht

Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen wordt deze in de avond en nacht doorgewerkt. Dit gebeurt tot en met donderdag tussen 19.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ’s ochtends. Dan is de Kerkelandenlaan tussen de Kloosterlaan en de Oscar Romerolaan afgesloten voor doorgaand verkeer. Voor het doorgaande verkeer zijn omleidingen ingesteld om onder meer het bedrijventerrein en het tankstation bereikbaar te houden. Deze omleiding geldt niet voor fietsers en voetgangers. Het werk aan de weg gaat gepaard met overlast voor de buurt, de gemeente vraagt om begrip.

Verkeersregelaars

Volgende week worden de werkzaamheden afgerond. Daarvoor hoeft de Kerkelandenlaan niet in zijn geheel afgesloten te worden, maar er worden wel verkeersregelaars ingezet om het verkeer in goede banen te leiden. De bussen van Transdev/Connexxion hebben gedurende deze periode altijd doorgang.

De hofjes en lanen

Maar na het plaatsen van de Maldense drempels stopt het werk niet. De hofjes en lanen worden ingericht als 30 kilometerzones. Daarom komen er ook in de Erasmuslaan, Willibrorduslaan, Ludgeruslaan, Kloosterlaan (op twee plekken) en de Johannes Huslaan en aan het Arminiushof, Augustinushof, Calvijnhof, Gomarushof, Comeniushof, Janseniushof, Lutherhof, Menno Simonszhof, Spinozahof en Theresiahof ook drempels te liggen. Deze drempelplateaus komen op de plekken waar de hofjes eenrichtingsverkeer worden.

Eén drempel per keer

Om de bereikbaarheid van de hofjes en lanen te garanderen, zal de aannemer maar steeds één drempel tegelijk aanleggen. Het drempelplateau aan het begin van elk hofje wordt in twee fases aangelegd. Eerst de ene helft en aansluitend de andere helft. Hofjes en lanen zijn zo altijd bereikbaar. Bewoners krijgen een week van tevoren bericht van de aannemer door middel van een bord aan het begin van het hof.

Lees ook: Klussen op stapel. 1,7 miljoen euro om de wijk Kerkelanden, de Hilversumse Meentweg en de Schuttersweg veiliger te maken

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen