Drags blazen dak eraf tijdens wervelende middagshow: ’Gilles we want You’

Tipsy Patrón, Miss Vanity Love, The Kameleon en Roseè Sheneè Plastique thuis op het podium van Podiumcafé Toos.

Tipsy Patrón, Miss Vanity Love, The Kameleon en Roseè Sheneè Plastique thuis op het podium van Podiumcafé Toos.© Foto Kompt/Roy van Lieshout

Mitzie Meijerhof
Beverwijk

Zaterdag was de eerste dragshow in Beverwijk. Tachtig mensen, waarvan een tiental mannen en de rest vrouwen, genoten van het spektakel met brunch.

Tess van den Brink is het hart van Podiumcafé Toos, ofwel de entree van de culturele broedplaats De Broedmachine. De Pride-maand is in de Verenigde Staten een themamaand waarin speciaal aandacht wordt besteed aan de positie, emancipatie en acceptatie van homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen en transgenders (kortweg lhtbt’ers). Hoewel niet officieel vastgesteld is juli de pride-maand in Nederland.

Stage

Tess van den Brink sprong met het boeken van een dragshow in het diepe. ,,Ik had in de pride-maand eigenlijk al iets willen doen, maar dat kwam er wegens corona niet van. Vast stond dat ik aandacht wilde vragen voor lhtbti comunnity, iets met de diversiteit wilde doen. Het verhaal moet nog steeds verteld worden. Tijdens mijn studie liep ik stage bij Pride Amsterdam. Zelf was ik wel eens verliefd geweest op een meisje, dat was gelukkig helemaal geen ding voor mijn omgeving. Ik dacht dat ik het allemaal wel wist. Toch, tijdens mijn stage heb ik kennisgemaakt met alle kleuren van die regenboog. Ik heb mensen ontmoet, die mij geleerd hebben dat er zoveel meer bestaat dan de 'hokjes' waar vaak in wordt gedacht. Ik vind het heel erg belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn, dat draag ik uit, ook bij Toos. Ik wil een plek creëren waar alle soorten artiesten en kunstenaars zich kunnen ontplooien door te exposeren of op te treden.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

Roseè Sheneè Plastique.

Roseè Sheneè Plastique.© Foto Kompt/Roy van Lieshout

Brunch

n Café Lokaal in Heemskerk is al jaren tussen kerst en oud en nieuw een queerevenement, het Vuile Flikker Feest. ,,De organisator, Rick Diemier kwam naar mij toe om samen een evenement te organiseren. Dat resulteerde in de ’Drag me to Brunch’.

Het was geen verrassing voor Tess dat de show vrijwel direct uitverkocht was. ,,Tachtig mensen kochten een kaart en zaten, nadat hun QR-code was gecheckt, gelijktijdig te brunchen. Er waren zelfs mensen die zaterdag een dragshow in Amsterdam zouden bezoeken, maar hun kaarten hebben verkocht onder het mom van; ’als het zo dichtbij huis kan, gaan we daar natuurlijk heen’. Ik vond het heel erg spannend om dit te organiseren. Ook toen de kaarten uitverkocht waren en ik bedacht, oh jee, het moet nu wel goed gaan allemaal.’’

Glamoureus

Mensen, vaak mannen, die zich als uiting van hun genderidentiteit op glamoureuze wijze als vrouwen kleden zijn dragqueens. Het waren de queens Tipsy Patrón, The Kameleon en Roseè Sheneè Plastique, die zaterdag acte de présence gaven nadat het publiek het welkomstdrankje en soep had verorberd. Miss Vanity Love uit Brazilië sprak de show aan elkaar. Het publiek maakte kennis met ’Byoncé of the Netherlands’, de mooiste benen van de wereld, de beste pijnloze splits, geweldige kostuums, glitter, magie, torenhoge hakken en droompruiken.

(Tekst gaat door onder de foto)

Miss Vanity Love sprak de show aan elkaar.

Miss Vanity Love sprak de show aan elkaar.© Foto Kompt/Roy van Lieshout

Spektakel

Drie mensen uit het publiek mogen op het podium laten weten en zien welk deel van hun lijf favoriet is. Benen, ’boobs’ en billen strijden in een dans om het langste applaus. Goed voor een biertje. Bart zijn ’butt’ doet het het goed. Gilles (tafel vooraan) is de collectieve lieveling van de drags. ’Gilles we want You.’ Gilles heeft begrip en laat zich volledig meeslepen. Liedjes als ’Born this way’ van lady Gaga en ’Run the world’ van Beyoncé blazen het dak eraf. The Kameleon maakt het publiek aan het huilen van het lachen met de vertolking van K3’s ’Iedereen kan toveren’. Het nummer ’Last dance’ van Donna Summer sluit een geweldige middag en brunch af.

(Tekst gaat door onder de foto)

De tafels bij Toos kunnen wel uit de voeten met een drag. Rechts op de foto Gilles, die behoorlijk in de smaak viel bij de drags.

De tafels bij Toos kunnen wel uit de voeten met een drag. Rechts op de foto Gilles, die behoorlijk in de smaak viel bij de drags.© Foto Kompt/Roy van Lieshout

Kunst

Maar waar zit je nou eigenlijk met zijn allen naar te kijken? Dolblije mannen, prachtig opgemaakt in kleurige vrouwenkleding, die dansen en playbacken op het podium en in het publiek. ’Thank you so much for accepting our art’, klinkt het uit de mond van Miss Vanity Love. Dat is precies wat het is, kunst. En kunst hoef je niet je mooi of lelijk te vinden, het gaat om het verhaal erachter. Om het respect voor de maker en in dit geval ook het grenzeloze en meeslepende enthousiasme van vier drags. Vier ’vrouwen’ die het beste van zichzelf durven te laten zien. Waar het publiek uit de IJmond razend enthousiast van wordt. Misschien was dat nog wel het mooiste van alles, een publiek dat vier drags op handen draagt omdat het een feest is om te zien dat ze niemand anders zijn dan zichzelf. Dat kan in Amsterdam, dat weten we, maar dus ook gewoon in Beverwijk.

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen