Proef rond Schiphol: treintje van slimme auto’s remt zélf voor rood verkeerslicht [video]

Een unieke proef met slimme verkeerslichten én slimme auto’s.

Een unieke proef met slimme verkeerslichten én slimme auto’s.

Annet van Aarsen
Schiphol

De provincie Noord-Holland heeft afgelopen zomer uitgebreid slimme verkeerslichten getest op de provinciale wegen rondom Schiphol. Voor het eerst gebruikte een treintje van auto’s informatie uit slimme verkeerslichten om zélf hun snelheid aan te passen.

Het gaat volgens gedeputeerde mobiliteit en bereikbaarheid Jeroen Olthof om een bijzondere proef.

,,Uniek is dat niet de bestuurder van de voorste auto reageert op het verkeerslicht, maar dat de auto’s zélf automatisch hun snelheid aanpassen”, aldus de gedeputeerde.

Dit doen de auto’s met informatie uit het slimme verkeerslicht. Auto’s worden steeds slimmer en kunnen bestuurders steeds meer taken uit handen nemen. Gedeputeerde Olthof: ,,Deze test bewijst dat de automatisering van auto’s weer een stapje verder is, maar het duurt nog wel even voor alle verkeerslichten slim zijn en deze rijhulpsystemen in gewone auto’s komen.’’

Het treintje auto’s staat draadloos met elkaar in verbinding en communiceert niet alleen met elkaar, maar ook met de verkeerslichten. Elke auto in het treintje weet wanneer de auto’s ervoor afremmen of gas geven.

Met een speciale cruise control reageert de auto veel sneller op zijn voorganger dan mensen zelf kunnen. Dat systeem heet coöperatieve adaptieve cruise control, CACC.

In 2018 en 2019 onderzocht de provincie al eerder de effecten van CACC op de provinciale wegen. Hieruit bleek dat auto’s die met elkaar én met de verkeerslichten communiceren, sneller over kruispunten reden dan andere auto’s.

De proef van deze zomer laat zien dat de techniek zich razendsnel ontwikkelt en auto’s nu zónder menselijke inmenging hun snelheid kunnen aanpassen en afremmen voor rood licht. Dit was in 2018 nog niet mogelijk.

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen