Nike heeft AZ alleen maar zooi voorgeschoteld en het ’historische’ nieuwe shirt is geen uitzondering daarop | column Brian Wijker

Vangelis Pavlidis in het paarse AZ-shirt tijdens Cambuur-AZ. Het paarse shirt zou volgens AZ verwijzen naar de kleding van de verdedigers van de stad Alkmaar tijdens de Tachtigjarige Oorlog.

Vangelis Pavlidis in het paarse AZ-shirt tijdens Cambuur-AZ. Het paarse shirt zou volgens AZ verwijzen naar de kleding van de verdedigers van de stad Alkmaar tijdens de Tachtigjarige Oorlog.© Foto ANP/Ed van de Pol

Brian Wijker

In zijn wekelijkse column in de AZ-podcast van het Noordhollands Dagblad laat Brian Wijker dit keer zijn licht schijnen over het paarse shirt waar AZ vorige week in speelde.

Lees ook: AZ-spelers gaan van ’ambulancepersoneel’ naar traditioneel paars: primeur in Leeuwarden

AZ presenteerde begin deze maand met trots het nieuwe, derde tenue. Het paarse shirt is een ode aan ’Het beleg van Alkmaar’ dat op 8 oktober 1573 eindigde. De Spanjaarden werden op die dag – tijdens de Tachtigjarige Oorlog – uit de kaasstad verdreven. Bekend als Alkmaar Ontzet.

Op zich een heel mooi idee, zo’n ode aan het verleden. En laten we eerlijk zijn: ook goed voor de verkoop. Want een shirt met een verhaal is meer waard.

Kopie

Alleen vraag ik me af wat de Oostenrijkers te maken hebben met de bevrijding van Alkmaar en de link met de Spanjaarden? Het paarse shirt van AZ is namelijk een kopie van het thuisshirt dat Austria Wien vorig jaar droeg. Alleen dan met een AZ-logo en uiteraard de sponsoruiting van AZ. Ook staat er verder op het shirt – net als alle andere zooi die Nike de club tot dusver heeft voorgeschoteld – geen enkele verwijzing naar de stad of iets anders dat te maken heeft met de club.

Zonde

Een kleine twee jaar geleden maakte AZ bekend in zee te gaan met Nike, op sportgebied misschien wel het grootste kledingmerk ter wereld. Nike werd als opvolger van het Amerikaanse Under Armour binnengehaald. Under Armour had, mede door financiële problemen, besloten zich terug te trekken uit de voetballerij. Enorm zonde, want dat merk stak wél tijd in de kleding van AZ en was geliefd onder de supporters.

(Tekst gaat verder na de foto)

AZ speelde vorige week tegen Cambuur in de paarse shirts.

AZ speelde vorige week tegen Cambuur in de paarse shirts.© Foto ANP/Ed van de Pol

De deal tussen Nike en AZ verloopt overigens via een online voetbalwebshop en dus niet met de kledinggigant zelf. Alleen grootmachten als Paris Saint-Germain en Chelsea hebben een contract met Nike zelf en krijgen unieke kleding toegestuurd.

Zelfs een topclub als Sporting Portugal moet het doen met standaard Nike-shirtjes, waarbij hun clubembleem een sticker is. Ik sluit overigens niet uit dat ze in de fanshop van AZ zelf de logo’s er nog op moeten drukken, want tijdens meerdere wedstrijden afgelopen seizoen liepen enkele spelers met een logo bijna op de schouder, in plaats van op de borst.

Robey

Ik snap best dat een topmerk als Nike weinig tijd steekt in een relatief kleine club als AZ. Maar met enige jaloezie kijk ik naar bijvoorbeeld FC Volendam, dat dit jaar twee prachtige shirts kreeg voorgeschoteld van het Nederlandse merk Robey. In het thuisshirt zie je De Dijk, in het uitshirt ’De Bap’, dat standbeeld van die Volendammer opa op dat bankje. Unieke shirts die landelijk in de smaak vielen.

Romantisch verhaaltje

AZ mag zich best te groot voelen voor een kleiner merk. En trots zijn dat het met de swoosh van Nike op de borst mag spelen. Maar stop alsjeblieft met een romantisch verhaaltje over waarop dat shirt zou zijn gebaseerd. Zeg gewoon dat je het hebt gestolen van Austria Wien. Of zeg niets, dat is misschien nog wel het beste.

De hele aflevering van de AZ-podcast is hier te beluisteren:

Meer nieuws uit AZ

Meest gelezen