Van Hattum en Blankevoort, dochter van VolkerWessels Infrastructuur, bouwt installatie tegen verzilting van Noordzeekanaal

De bouw van de nieuwe zeesluis.

De bouw van de nieuwe zeesluis.© archieffoto Hans van Weel

Pieter van Hove
Jmuiden

IVan Hattum en Blankevoort, dochter van VolkerWessels Infrastructuur, mag de installatie bouwen bij de nieuwe zeesluis om verzilting van het Noordzeekanaal tegen te gaan.

Volgens Rijkswaterstaat is Van Hattum en Blankevoort de inschrijver die met de beste plannen is gekomen om overlast voor de omgeving te beperken. De extra kosten voor de aanleg liggen rond de 67 miljoen euro. Een grotere sluis betekent een grotere waterverplaatsing, en dus stroomt straks meer zout water van zee naar het kanaal. Te veel zout zou een ramp zijn voor de landbouw, natuur en de drinkwatervoorziening. Daarom is het volgende bedacht: de bouw van een honderdvijftig meter brede zoutwater-'brievenbus' aan het einde van het Binnenspuikanaal Deze steekt diep het water in, maar stopt een aantal meter boven de bodem, die daarvoor verdiept wordt. Het zoete water wordt door de wand tegengehouden, terwijl het zoute water er onderdoor en door de 'brievenbus' gaat.

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen