Gedoe met QR-code: ’Mobiel te oud, net als wij’

Annemarie de Jong
Amsterdam

De aanvraag van een coronabewijs blijkt een ramp voor ouderen zonder smartphone. Kunnen zij vanaf zaterdag nog naar een restaurant of concertzaal? Lezers delen hun frustraties met de redactie.

Mevrouw Verkleij (79) uit Monnickendam heeft geen smartphone, maar wil na twee vaccinaties wel een coronapas op papier thuis ontvangen.

„Na drie dagen bellen geen contact kunnen krijgen. Overdag, ’s avonds en zelfs ’s morgens om acht uur werd ik afgescheept met het bericht dat het te druk is en dan wordt de verbinding verbroken”, laat ze weten. ,,Ook nu weer blijkt dat Rutte en De Jonge maar wat roepen. Ze hebben geen idee hoeveel mensen het moeten redden zonder hulp van buitenaf.”

Lees ook: Run op papieren coronapas; komt-ie op tijd?

„Ik heb/wil geen mobiele telefoon en ben dus aangewezen op een papieren coronabewijs”, meldt Susanna Kropf uit Alkmaar. Ze vraagt zich af waarom een ’vaccinatieregistratiekaart’ niet kan dienen als coronatoegangsbewijs. ,,Voorkomt veel extra bureaucratie.”

Kaartjes

Henk Ruighaver (76) uit Zwaaanshoek belt met 0800-1351 voor een papieren QR-code. „Wachttijden van meer dan een half uur en ik ben niet te woord gestaan.”

Hij is ’boos en teleurgesteld’. „Ik moet op 25 september zo’n bewijs hebben om naar de schouwburg te gaan. Wie gaat mijn kaartjes vergoeden als ik niet op tijd het bewijs heb? Dit is het nadeel van ouder worden. We zijn niet belangrijk meer voor deze maatschappij, terwijl ik wel mijn steentje heb bijgedragen door vijftig jaar te werken en vijftig jaar vrijwilligerswerk.”

Joke van der Blom worstelt met de aanvraag van een QR-code voor haar moeder Wies van der Blom in het verzorgingshuis. „Ze is daar gevaccineerd.” Maar als ze namens haar moeder inlogt met DigiD verschijnt: ’Er zijn geen gegevens over je vaccinatie beschikbaar’. „Tja, hoe moet ik haar nou meenemen naar een café, tentoonstelling of restaurant?”

Het lukt Marjan van der Sluis (76) en Ernst Julius Franken jr. (78) niet de QR-code op hun telefoon te installeren. Met een knipoog: „Mobiel te oud, net als wij.”

Ergernis

Rob Bijpost uit Middenmeer slaagt er niet in de QR-code uit te printen. ,,Met alle ergernis van dien.” Bij het callcenter sturen ze hem van het kastje naar de muur. ,,Mijn humeur was gezakt tot onder het nulpunt.” Hij heeft nota bene in de rij gestaan voor een stempel in het gele boekje. „Dus ook daar voor Jan Doedel geweest. Rutte en De Jonge komen me zo langzamerhand de keel uit.”

Meer nieuws uit Uitgelicht

Meest gelezen