Replica van eerste trein in Nederland komt voor groot onderhoud van Spoorwegmuseum naar Hoorn

De Arend, de replica uit 1938 van de eerste trein die ooit in Nederland reed.

De Arend, de replica uit 1938 van de eerste trein die ooit in Nederland reed.© Foto Spoorwegmuseum

Cees Beemster
Hoorn

De Museumstoomtram in Hoorn krijgt maandag 20 september een bijzondere trein voor groot onderhoud binnen. Het gaat om de trein De Arend van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Dit is de in 1938 gebouwde replica van de eerste stoomlocomotief die ooit in Nederland gereden heeft.

De NS liet de replica destijds bouwen ter ere van het 100-jarig bestaan van de spoorwegen in ons land. De Arend is sindsdien één van de topstukken van het Spoorwegmuseum in Utrecht. De stoomlocomotief is rijvaardig en rijdt in de zomermaanden maandelijks ritjes over het museumterrein.

De locomotief gaat op maandag 20 september voor groot onderhoud naar de werkplaats van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. De locomotief wordt daarvoor op een vrachtwagen getakeld en over de weg naar Hoorn vervoerd. Het museum verwacht de Arend in april 2022 weer terug.

Replica uit Zwolle

De echte Arend, gebouwd in Engeland, rijdt op 20 september 1839 de eerste officiële treinrit van Nederland tussen Amsterdam en Haarlem. In 1857 wordt deze originele loc gesloopt. Voor het 100-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland laat NS in de Centrale Werkplaats Zwolle een replica bouwen.

In de zomer van 1939 reed deze replica rondjes over het tentoonstellingsterrein dat voor de viering van het eeuwfeest van de spoorwegen op het Frederiksplein in Amsterdam was ingericht. Voor tien cent konden mensen een ritje van twee rondes meerijden.

(Tekst gaat door onder de foto)

De Arend, blinkend in volle pracht.

De Arend, blinkend in volle pracht.© Foto Spoorwegmuseum

De replica van De Arend rijdt tot de dag van vandaag nog ritjes over het museumterrein. Om dit te kunnen blijven doen is groot onderhoud van de ketel nodig, in combinatie met het wettelijk verplichte ‘nagelgat-onderzoek’ dat iedere 80 jaar moet worden uitgevoerd. Dit laatste houdt in dat de klinknagels van de ketel worden verwijderd en onderzocht en nieuwe worden teruggeplaatst.

Voor dit onderzoek moeten de vlampijpen worden verwijderd. Dit specialistisch werk wordt uitgevoerd door de experts van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik in de werkplaats van het rijdende museum in Hoorn. Streven is dat De Arend volgend voorjaar (2022) weer kan rijden.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen