Met ’Toon begrip, raak niet in de slip’ gaat de moddercampagne van start in Hollands Kroon

Modder op de weg.

Modder op de weg.© Archieffoto

Lydia Jasper
Anna Paulowna

’Toon begrip, raak niet in de slip’. Onder deze slogan gaat in Hollands Kroon deze week de moddercampagne van start.

Elk jaar keert het terug: modder op de weg. Het is bijna onvermijdelijk in het najaar wanneer agrariërs de oogst van het land halen. Vanaf deze week waarschuwt de gemeente weggebruikers met tekstkarren. Ook moedigt Hollands Kroon passanten aan om een melding te maken in de zogenoemde fixi-app.

Wethouder Theo Meskers vraagt om wederzijds begrip. ,,Het is regel dat de ondernemers zelf de modder opruimen. Dat ze de weg borstelen of schoon spuiten. Voor dat opruimen staat geen tijd, maar het moet wel in alle redelijkheid gebeuren. Het is soms niet mogelijk om meteen actie te ondernemen. Wanneer iemand tot vijf uur bezig is op zijn land - en het dus begint te schemeren - is het netjes om alles voor zes uur weer netjes te hebben. We kunnen niet verlangen dat iemand elk uur aan het opruimen is.’’

Aan de weggebruikers wordt op hun beurt gevraagd om de snelheid aan te passen aan de situatie. ,,We willen ze bewust maken van het risico.’’

Actief

,,De gemeente gaat ook actief aan de gang’’, zegt Meskers. ,,Handhaving is gespitst op overlast. Door de fixi-app weten we waar de meeste meldingen vandaan komen en welke plekken dus meer aandacht verdienen.’’

Deze moddercampagne is een idee van Veilig Verkeer Nederland, afdeling Wieringerland, LTO Noord, Cumela en de gemeente Hollands Kroon. Cumela is de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infrastructuur.

De campagne.

De campagne.© Illustratie Gemeente Hollands Kroon

Meer nieuws uit Noordkop

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.