Vrouw wil geld van levensverzekeringen zien en klaagt adviseur aan

Een vrouw dacht in financieel opzicht goed te zijn achtergelaten toen haar vriend in 2014 overleed. Hij had immers vier levensverzekeringen afgesloten, voor in totaal zo’n zeven ton. De begunstigde was bij drie van deze polissen ’de echtgenote’, samen met kinderen en erfgenamen. Eén probleem: zij waren helemaal niet getrouwd. Bij de rechtbank in Rotterdam probeerde de vrouw de verzekeringstussenpersoon aansprakelijk te stellen voor haar misgelopen uitkering, maar kreeg daar nul op het rekest.

De vrouw had sinds 2003 een relatie met de man, met wie zij twee kinderen had. Uit een eerder huwelijk had de man nog eens twee kinderen. Tijdens hun relatie sloot de man maar liefst vier levensverzekeringen af. Bij de eerste, in 2005, wordt de vrouw met naam genoemd. Bij drie volgende worden als begunstigden slechts ’echtgenote’, ’kinderen’ en ’erfgenamen’ genoemd. De vrouw vindt het duidelijk dat zij met echtgenote wordt bedoeld, ook al waren zij nooit getrouwd. De verzekeringsadviseur had haar man moeten waarschuwen dat het verkeerd werd opgenomen in de polisvoorwaarden, en dat zijn partner anders uitkering zou mislopen.

De rechter ziet dat anders. De verzekeringsagent mocht ervan uitgaan dat de man zelf heel goed wist wie hij als begunstigde in zijn polissen wilde opnemen. Ook zal hij zelf wel hebben geweten of hij getrouwd was of niet. Bovendien heeft de vrouw bij het afsluiten van een van de polissen haar handtekening gezet onder ’echtgenote’. De verzekeringsadviseur mocht er daarmee ook vanuit gaan dat zij getrouwd waren. De rechter vindt niet dat de adviseur nalatig is geweest.

Ook overweegt de rechter de mogelijkheid dat de man de begunstigden van zijn levensverzekeringen bewust zo heeft ingevuld. Misschien was het zijn bedoeling dat de uitkering van de drie latere polissen (samen goed voor ruim een half miljoen euro) naar zijn kinderen zou gaan en niet naar zijn vriendin.

De vrouw krijgt wel 55% van de €150.000 waarvoor de eerste polis is afgesloten, want daarin is zij met naam en toenaam als begunstigde genoemd.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.