’Op de baan ga je het verschil niet maken, dat moet je doen met de tactiek. Die klopte bij ons tot op de minuut’, zegt autocoureur Rob Nieman na een succesvol uitstapje

Rob Nieman en Simon Knap wonnen niet alleen hun eigen klasse, ze werden ook nog eens vierde overall.

Rob Nieman en Simon Knap wonnen niet alleen hun eigen klasse, ze werden ook nog eens vierde overall.© Eigen foto

Vincent Schot
Zandvoort

Spirit Racing heeft een succesvol uitstapje achter de rug. Het raceteam dat rijdt in het Duitse NES 500-kampioenschap stond zaterdag in Zandvoort aan de start van het DNRT Endurance, een race van acht uur. Uitstekend teamwork leverde de coureurs Rob Nieman en Simon Knap hierin de winst op.

Het DNRT Endurance telt normaliter drie races, maar omdat er vorig jaar door corona maar één keer werd geracet, telt die uitslag nu ook mee. Hoewel Spirit Racing begin mei de eerste wedstrijd van dit seizoen moest laten lopen door verplichtingen in de NES 500 staat het team uit Twisk hoog in de tussenstand.

(tekst gaat verder onder de foto)

Het succes van Spirit Racing tijdens de acht-uurs race op Zandvoort zat ’m volgens coureur Rob Nieman vooral in het sterke teamwork van het raceteam. ’De strategie klopte tot op de minuut.’

Het succes van Spirit Racing tijdens de acht-uurs race op Zandvoort zat ’m volgens coureur Rob Nieman vooral in het sterke teamwork van het raceteam. ’De strategie klopte tot op de minuut.’© Eigen foto

,,Die race van vorig jaar wonnen we namelijk ook’’, vertelt Nieman. Dat hij dit nu samen met Knap weer deed, dankt hij naar eigen zeggen ’aan een sterke staaltje teamwork’. ,,Op de baan zijn de verschillen niet groot. Zaterdag reed een flink aantal auto’s binnen één seconde van elkaar. Daar ga je het verschil dus niet maken in zo’n lange race. Dat moet je doen met de strategie: wanneer voer je de negen verplichte stops uit? Die klopte bij ons precies.’’

Nieman en Knap wonnen de Super Sport-klasse, maar meer waarde hecht Nieman aan de vierde plaats overall in een veld van 53 wagens. ,,De auto’s in de GT- en de Super GT-klasse rijden snellere tijden dan wij, maar toch waren wij met 213 rondjes in allebei die klassen op het podium geëindigd. De overall winnaar reed 215 rondjes, dan 214 en de nummer drie had er evenveel als wij, 213.’’

(Tekst gaat verder onder de foto)

Om de kosten voor de deelnemers zo laag mogelijk te houden rijdt bij het DNRT iedereen op dezelfde, betaalbare, banden en zijn er bijvoorbeeld ook geen tankinstallaties toegelaten tijdens de wedstrijden.

Om de kosten voor de deelnemers zo laag mogelijk te houden rijdt bij het DNRT iedereen op dezelfde, betaalbare, banden en zijn er bijvoorbeeld ook geen tankinstallaties toegelaten tijdens de wedstrijden.© Eigen foto

Spirit Racing start 2 oktober ook in de laatste race van het DNRT en hoopt met één wedstrijd minder alsnog hoog te eindigen. Toch ligt de focus op de NES 500. ,,Daar staan we tweede en we menen daar een gooi te kunnen doen naar de eindzege’’, zegt Nieman. ,,Dus hebben we vandaag alweer aan die auto gewerkt. De voor een later moment geplande modificaties aan de auto voeren we nu al door.’’

Eind juli gaat de NES 500 verder.

Meer nieuws uit Sport West-Friesland

Meest gelezen