Westfriese Bestelbieb vult 10.000e verrassingstas in coronatijd: ’Jaar geleden niet verwacht dat het zo’n succes zou worden’
Angela van der Horst (links), front office medewerker van de bibliotheek in De Goorn zet mevrouw Van Hees uit Berkhout in het zonnetje gezet ter ere van de 10.000e verrassingstas.© Foto Westfriese Bibliotheken
De Stichting Westfriese Bibliotheken heeft afgelopen week de 10.000e verrassingstas in coronatijd gevuld. Reden om de aanvraagster, mevrouw Van Hees uit Berkhout, in het zonnetje te zetten. Toen zij de bestelde tas kwam ophalen bij de bibliotheek in De Goorn werd zij onthaald met een rode loper, slingers, een tas vol lokale lekkernijen en uiteraard haar verrassingstas met boeken
„We hadden dit niet verwacht een jaar geleden. We wilden gewoon mensen blij maken met een tasje vol afleiding tijdens de lockdown”, zegt Paula Orme, communicatie coördinator van de Westfriese Bibliotheken, met vestigingen in de hele regio West-Friesland behalve Hoorn. Maar de Bestelbieb is een doorslaand succes gebleken. „We hadden al na enkele dagen kunnen beginnen, dan waren we misschien wel de eerste bibliotheek van Nederland geweest. Maar we durfden op het laatste moment toch geen AfhaalBieb aan. Dus hebben we het plan omgebogen naar een BezorgBieb.’’
Minder bewegingen
Vanuit het idee dat als één persoon meerdere tassen bezorgt, er minder bewegingen zijn dan wanneer elk lid naar de bibliotheek komt. ,,We hadden dit nooit voor elkaar gekregen als niet de hele organisatie meteen vol overtuiging was meegegaan in het plan’’, vertelt Orme. ,,Een bezorgdienst vraagt enorm veel van onze medewerkers, maar onze vrijwilligers boden massaal aan om mee te helpen. Zij zijn blij om met een missie naar buiten te kunnen tijdens de lockdowns.”
De boekendienst aan huis bleek al snel een spontane sociale functie te hebben. „We komen ook bij leden die soms dagenlang niemand gesproken hebben. Dan nemen we extra tijd voor een praatje en spreken we af om snel weer een nieuwe tas te bezorgen. We krijgen zelfs regelmatig mensen uit andere regio’s aan de lijn die bestellen voor een familielid in West-Friesland. Het doet hen goed om te weten dat er iemand langs gaat die aan de bel kan trekken als het nodig is.”
Bakfiets
Vanwege het succes vroeg de bibliotheek subsidie aan bij het Oranjefonds om bakfietsen aan te schaffen voor bezorging. „Met de bakfiets kunnen we meer boekentassen per keer meenemen dan op een gewone fiets. De bakfiets trekt ook veel bekijks. Mensen op straat zwaaien en roepen: wat fijn dat jullie dit doen!”
Leden kunnen via de website een formulier invullen voor de BestelBieb. Dat moet sowieso als zij zelf online materialen hebben gereserveerd. Daarnaast is er ruimte om wensen aan te geven zodat de tas daarmee aangevuld kan worden. Maar er zijn ook veel leden die zich graag laten verrassen. Wie niet online wil bestellen, kan de klantenservice bellen. Het bestelformulier komt op basis van postcode terecht bij de dichtstbijzijnde vestiging, waar de medewerker zorgt voor een mooie vulling. „We maken ook tassen speciaal voor jeugd, afgestemd op AVI-niveau of op lezen voor de lijst. En tassen met alleen grootletterboeken.”
Wie lid is van de Westfriese Bibliotheken kan lenen uit de gezamenlijke collectie, die verspreid staat over vestigingen in Stede Broec, Enkhuizen, Drechterland, Medemblik, Opmeer en Koggenland. „Normaal is er een boekentransport tussen onze vestigingen, als onderdeel van een provinciale route tussen bibliotheken. Dit transport werd stilgelegd tijdens de eerste lockdown. Met onze relatief kleine vestigingen heb je dan een beperkte keuze aan titels. Onze medewerkers regelden vaak onderling dat boeken van de ene naar de andere vestiging kwamen, zodat we veel wensen toch konden vervullen.”
Sinds de coronamaatregelen zijn versoepeld, is er ook weer een mogelijkheid om de tassen bij de filialen af te halen. „Toch vinden we het belangrijk om de bezorgdienst in stand te houden voor de kwetsbare inwoners, die om wat voor reden ook niet naar de bibliotheek kunnen of willen komen in deze tijd. Maar het is ook fijn om weer mensen aan ónze deur te krijgen. We missen het contact met de bezoekers.”
Snuffelmoment
Veel afhalers vragen wanneer ze weer naar binnen mogen om zelf te ’snuffelen’ in de collectie. Daarover denken de Westfriese Bibliotheken hard na. Orme: ,,Zodra de coronamaatregelen daar een opening voor bieden willen we per vestiging een klant of huishouden uitnodigen voor een privé snuffelmoment. Een bibliotheek helemaal voor jezelf. Zodra het kan en mag, zullen we daarover meer informatie naar buiten brengen.’’
Voor meer informatie over de BestelBieb en online activiteiten: www.westfriesebibliotheken.nl