De oppeppertjes van Wervershover Mees (17): ’Nederlanders hebben een negatieve associatie met snuiven’

Ondernemer Mees van Lier (17) met zijn product ’Oppeppertje’.

Ondernemer Mees van Lier (17) met zijn product ’Oppeppertje’.© Foto aangeleverd.

Michelle Engel
Wervershoof

Als zesjarige jongen verkocht Mees van Lier (nu 17) zijn eerste producten al aan de deur in Wervershoof. Zijn nieuwste idee: ’Oppeppertjes’. „Je kan niet vroeg genoeg beginnen met ondernemen.”

Oppeppertjes zijn aromatische neusinhalers. De neusinhalers zijn een begrip in Amerika en Zuidoost-Azië, maar in Nederland een nieuw concept. „Ik zag het voor het eerst toen ik op vakantie was in Maleisië. Daar gebruikten ze het op elke hoek van de straat. Ik was erg nieuwsgierig naar wat die mensen nou in hun neus stopten. Dus kocht ik het bij de lokale supermarkt. Het was een heel bijzonder gevoel”, legt Mees uit.

De aromatische neusinhalers zijn staafjes met natuurlijke oliën en een geurtje. „Als je het inademt worden zogenoemde receptoren in de hersenen geactiveerd door de frisse dampen. Daardoor kan je beter focussen en het verbetert de ademhaling. Een soort kauwgom, maar dan voor je neus.”

Associatie

Mees zag de neusinhalers later weer eens terug in een presentatie van het Amerikaanse merk BoomBoom, die hetzelfde product verkoopt bij Walmart. „Ik dacht, dat kan ik hier in Nederland ook. Maar dat is nog een uitdaging. Nederlanders hebben een negatieve associatie met een oppeppertje en snuiven”, weet Mees.

Toch gaat hij een uitdaging niet uit de weg. „Ondernemen zit in mijn bloed. Als kind deed ik rozenblaadjes bij het water en verkocht dat als parfum. Mensen kochten het ook nog. Dat vonden ze natuurlijk schattig.”

Ook nu kopen zijn trouwe fans uit Wervershoof bij de jonge handelaar. Hij krijgt gemiddeld al zo’n zes bestellingen per dag. „Ik wil vroeg succesvol worden.”

Mees runt zijn webshop nu nog als bijbaantje naast school. Maar inmiddels zit hij in het vijfde jaar van de havo en moet hij gaan beslissen hoe zijn toekomst eruit ziet. Geen moeilijke keuze vindt hij zelf: „Ik ga studeren. Het wordt een handelstaal zoals mandarijn of een economische studie, om zo mijn bedrijf tot een groot succes te maken.”

De Oppeppertjes zijn verkrijgbaar op de website oppeppertje.com en kosten nu 14,95 euro per drie-pack. Een stick is gemiddeld meer dan honderd dagen werkzaam.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen