Veiligheid en sociaal contact voor alleenwonenden in Hoorn, via telefooncirkel van Humanitas West-Friesland

Hoorn

Humanitas West-Friesland wil in de gemeente Hoorn een nieuwe telefooncirkel voor alleenwonenden opzetten. In dit artikel vijf vragen en antwoorden over het initiatief, dat voor veiligheid en sociaal contact moet zorgen.

1 Wat is het doel van een telefooncirkel?

Het doel van de cirkels is het creeëren van een veiliger gevoel, voor zowel de deelnemers als hun naaste omgeving. „Stel je voor dat je gevallen of erg ziek bent en niet bij de telefoon kan komen. Is het dan niet een veilig idee dat er iedere dag op een vast moment iemand contact zoekt? Neem je de telefoon niet op dan wordt er hulp ingeschakeld.

Een neveneffect van de telefooncirkel is dat deelnemers iedere dag iemand spreken, die vraagt hoe het met je gaat. Het contact gedurende de cirkel zal kort zijn, maar het staat deelnemers vrij om los van de cirkel uitgebreider te bellen.

2 Hoe werkt een telefooncirkel?

Een telefooncirkel bestaan uit maximaal acht deelnemers. Een vrijwilliger van Humanitas belt de eerste persoon van de lijst, deze belt naar de tweede persoon en die vervolgens naar de derde. Dit gaat door tot en met de laatste deelnemer, die de cirkel rondmaakt door Humanitas weer op te bellen. De vrijwilliger weet dan dat de cirkel rond is en iedereen dus in staat was om de telefoon op te nemen. Mocht iemand de telefoon niet opnemen, dan gaat men ervan uit dat er iets aan de hand is. Een vooraf afgesproken sleutelfiguur wordt gewaarschuwd, die gaat kijken wat er aan de hand is.

In Hoorn kunnen op korte termijn drie cirkels worden opgestart. Een van de vrijwilligers die meehelpt, is Hoornaar Ron Verheijden. Verwey: „Dat kan al zodra drie personen zich aanmelden.”

3 Waarom wil Humanitas een belcirkel starten in Hoorn?

„Hiervoor is geen directe aanleiding, maar het is wel extra nodig in verband met corona. Mensen zitten nog meer thuis, ze zijn nog meer alleen”, legt Verwey uit. „Sociaal contact is daarbij belangrijk onderliggende doel.

Volgens hem heeft de gemeente genoeg pogingen gedaan om iets tegen eenzaamheid te ondernemen. „Het is lastig om deze groep mensen te bereiken. Hoe meer initiatieven, hoe groter de kans dat we iemand bereiken. Er is ongetwijfeld een markt.”

Als de belcirkel in Hoorn succesvol is, dan zal Humanitas kijken of er in omliggende gemeenten ook cirkels kunnen worden opgestart.

4 Voor wie is de belcirkel bedoeld?

De telefooncirkel is bedoeld voor mensen die alleen wonen in de gemeente Hoorn. „In de praktijk blijkt dat vooral ouderen er gebruik van maken, maar in principe staan wij open voor alle alleenwonenden waarvoor dit een oplossing kan zijn. Als we jong en oud op deze manier met elkaar in contact kunnen brengen, is dat mooi meegenomen. Uiteindelijk willen we ook wel ontmoetingsactiviteiten gaan organiseren”, vertelt Ron Verwey van Humanitas West-Friesland.

5 Hoe melden geïnteresseerden zich aan?

Mensen die zich willen aanmelden of nog vragen hebben, kunnen een mail sturen naar tc.west-friesland@humanitas.nl of bellen naar 0613298307. Bij geen gehoor, kan de voicemail worden ingesproken. Humanitas belt of mailt dan terug.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen