Wordt het Trump of Biden? De peilingen zeggen niet alles | commentaar

Wim van de Wijk
© © HDCMEDIA

Terwijl Rutte bij onze driedaagse verkiezingen in maart nu al verzekerd lijkt van ’four more years’, focust de aandacht zich eerst op 3 november: wordt het Trump of Biden?

Donald Trump is, anders dan de peilingen aangeven, zeker niet kansloos voor een tweede termijn in het Witte Huis. De muur, China, banen, uit het klimaatakkoord van Parijs gestapt, beursrecords. DT doet wat hij belooft, zou je naar analogie van een bekend reclamespotje van een producent van gootsteenontstopper en groeneaanslagreiniger kunnen zeggen.

Niet waargemaakt: verlaging van de staatsschuld, die is - ook los van covid-19 - toegenomen tot Italiaanse proporties. Kortzichtig afgewenteld op toekomstige generaties, net als de gevolgen van gebrek aan urgentie voor klimaatverandering en milieu.

Het voordeel van Biden in de peilingen zou veel groter moeten zijn op grond van falend coronabeleid, de verwachte recordopkomst en hoge deelname van jonge kiezers. Normaal gunstig voor de Democraten. Maar bedenk dat miljoenen jonge Amerikanen op de beurs zijn gaan handelen. Zij zouden tot het inzicht kunnen komen dat hun (beurs)belangen veiliger zijn bij Trump.

De peilingen zijn zeker niet onbetrouwbaar, dat waren ze vier jaar geleden ook niet. Het scenario van 2016, waarbij de Democraten de verkiezingen winnen (popular vote, meeste aantal stemmen) maar Trump toch het Witte Huis verovert (meeste kiesmannen) is ook nu niet uitgesloten, eerder het meest waarschijnlijke scenario.

Undercovergedrag van Trump-aanhangers die desgevraagd bij peilingen bewust niet zeggen dat ze op Trump gaan stemmen zijn een onzekere factor. Hoewel Biden ook in de meeste swingstates licht aan de leiding gaat, kan Trump hierdoor er opnieuw met de buit vandoor gaan.

Dat zou jammer zijn, Biden kan de Verscheurde Staten wél het dringend nodige vaccin tegen polarisatie leveren, in de vorm van empathie en verbinding.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.