Irritatie over de desinteresse die B en W van Zandvoort tonen in hun antwoorden op vragen vanuit de gemeenteraad: ’Er is helemaal geen slagboom bij het Circuit!’

Toegangsweg Circuit. Geen slagboom. Wel een zogeheten ’speedgate’.

Toegangsweg Circuit. Geen slagboom. Wel een zogeheten ’speedgate’.

Richard Stekelenburg
Zandvoort

Zandvoorts PVV-fractievoorzitter Marco Deen ergert zich zo langzamerhand groen en geel aan de kennelijke ’desinteresse’ waarmee het college van B en W vragen van raadsleden beantwoordt.

Zo zoekt de PVV al maanden naar antwoorden op de vraag wie er nou wel en niet mogen tanken bij het Shell-tankstation langs de toegangsweg van het Circuit.

Die vraag stelt de PVV niet zomaar. De partij wijst erop dat destijds is toegezegd dat uitsluitend getankt zou mogen worden door auto’s die op het circuit reden. De PVV ziet echter Jan en alleman daar tanken, en dat is nou juist de ongewenste concurrentie met andere pomphouders in het dorp waar de partij voor had gewaarschuwd.

En de antwoorden van het college schuiven, ziet Deen, die er afgelopen dinsdag tijdens de algemene beschouwing op terugkwam: „Opeens is het nu zo dat auto’s die bij het Circuit parkeren, toeschouwers dus, hier óók mogen tanken. Dat is totaal iets anders dan wat de wethouder eerder op herhaaldelijke vragen van ons antwoordde.”

’Iedereen tankt daar’

Maar daar blijft het niet bij. Passanten, toeristen, brommerrijders, het halve dorp: iedereen die wil kan tanken bij het tankstation dat daar officieel dus niet voor bedoeld was. Maar de Omgevingsdienst constateert geen overtredingen, zo liet de wethouder weten.

Deen had er zelf van de week ook maar eens getankt. Hij werd niet tegengehouden. Hoe zou dat ook moeten? „Wie neemt wie nu in de maling?”, wil Deen weten. „Hoe serieus wordt er met onze vragen omgegaan?”

Het kon nog erger, zo schetst hij:

„Tot overmaat van ramp laat de wethouder in zijn beantwoording weten dat het Circuit is meegegeven dat de slagboom de hele dag in werking moet zijn. Het geeft opnieuw feilloos de desinteresse van de wethouder weer om serieus antwoord te geven op onze vragen. Want.., er is namelijk helemaal geen slagboom…”

De toegangsweg naar het Circuit had vroeger wel een slagboom trouwens. Maar sinds een opknapbeurt in september 2018 niet meer.

Hek

Dat betekent niet dat de weg geen afsluiting kent. Tegenwoordig is de weg afgesloten met een zogenoemde ’speedgate’ met intercom. Al stond dat hek zeker afgelopen zomer regelmatig wel voortdurend open, erkent een woordvoerder van het Circuit. Dat is momenteel niet meer zo.

De woordvoerder benadrukt in een reactie dat het zeker niet voor iedereen interessant is om hier te tanken, omdat er slechts twee soorten V-Power brandstof verkocht worden die ook duurder zijn dan ’gewone’ benzine.

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen