Platform spoofing weet in recordtijd van 73 slachtoffers

Sinds de berichtgeving over de oprichting van het platform gedupeerden van oplichting via het fenomeen ’spoofing’ is het hard gegaan met het aantal slachtoffers dat zich meldt.

Waren er een week geleden bij oprichter Klaas Willems uit Beilen nog negentien, nu staat de teller op 73 slachtoffers die zich bij hem meldden. Gezamenlijk zijn ze voor een bedrag van 1.768.802,27 euro opgelicht. Dat gebeurde doorgaans door criminelen die zich voordoen als medewerker van de bank. Het verraderlijke van hun verhaal dat mensen vanwege een hackpoging hun banktegoed direct naar een veilige ’kluisrekening’ moeten overmaken, is dat de telefoonnummers die deze oplichters gebruiken de echte nummers zijn van de bank. Met een bepaalde techniek kun je bij internetbellen elk nummer in beeld laten verschijnen dat je wilt. Slachtoffers controleren soms het nummer in beeld en herkennen dat als het echte nummer van hun bank en gaan dan vol vertrouwen mee in het oplichtingsverhaal. De oplichters zijn bijzonder gerafineerd en bellen soms later terug om mensen de tijd te geven het nummer te checken.

Gigantisch bedrag

Willems vindt die ruim 1,7 miljoen euro gestolen geld ’een gigantisch bedrag’ dat naar hij vreest nog veel hoger zal uitvallen als nog meer slachtoffers zich gaan aansluiten. „Er is heel veel schroom om naar buiten te treden. Men schaamt zich, is boos, verdrietig en durft het zelfs niet aan de kinderen te vertellen. De gemiddelde leeftijd is 66 jaar maar ook hoge 80-ers zijn de dupe. De oplichters weten de ouderen heel goed te vinden. Ze zijn niet zo handig met internetbankieren en met een heel goed verhaal weten de criminelen de slachtoffers te bewegen om hun hele bezit, vaak alle spaarrekeningen en lopende rekeningen, over te maken naar zo’n zogenaamde ’kluisrekening’ van een andere bank. Dat is veelal een bankrekening van een katvanger of geldezel. Enkele bankrekeninghouders zijn zelfs meer dan een ton verloren.”

Opvallend is dat de meeste gevallen van oplichting gebeuren bij rekeninghouders van ING, ABN Amro en de Rabobank. Naar Willems verwacht zal het totaal bedrag van deze vorm van oplichting oplopen richting vijf miljoen.

Oplichtingstrucs

De eerste gevallen van Spoofing dateren vanaf eind vorig jaar. Tot op vandaag vinden deze oplichtingstrucs plaats. De banken reageren afwijzend ten aanzien van verantwoordelijkheid en enige nazorg is er al helemaal niet, vindt Willems. ,,Dit resulteert bij de gedupeerden in neerslachtigheid, bezoek aan huisarts, pillengebruik, scheiding of zelfs zelfmoordplannen. De meest trieste verhalen komen bij het platform binnen.”

Het platform is in gesprek met advocaten en het Openbaar Ministerie teneinde een aantal doelstellingen te bereiken: de banken aansprakelijk laten aanvaarden voor de totale schade en hun systemen en procedures zodanig veranderen dat vooral de oudere klanten beter beschermd worden. Daarnaast zal met de politie en justitie contact worden opgenomen om meer zicht te krijgen op de opsporing en berechting van de dader(s).

Banken zullen nooit naar saldo’s vragen of voorstellen geld over te boeken en veilige ’kluisrekeningen’ bestaan helemaal niet. Deze waarschuwing en andere staan op de spoofing-pagina van de politie die u hier vindt.

Het platform Gedupeerden internet bankrekening oplichting is uitsluitend te bereiken door een e-mail te sturen naar spoofing@oban.nl.

Zie ook ons eerdere verhaal Spoofing: nieuwe oplichterstruc is pas te herkennen als het al te laat is.

Meer nieuws uit Ombudsman

Video uitgelicht

    Ombudsman

    Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.