Circuit Zandvoort mag illegale asfaltvlaktes toch laten liggen van de provincie, want ’er is geen andere bevredigende oplossing’

De vlaktes met asfaltgranulaat waarop de tijdelijke F1-tribunes komen, zijn vanuit de lucht duidelijk zichtbaar.
© ANP
Zandvoort

De provincie Noord-Holland wil het gebruik van asfaltgranulaat als ondergrond voor de tijdelijke Formule 1-tribunes op Circuit Zandvoort alsnog legaliseren.

Er is ’geen andere bevredigende oplossing’, stelt de provinie. Punt is dat de tribunes niet veilig gebouwd kunnen worden op het zand van afgevlakte wallen, die eerder werden aangelegd. Er is een fundering nodig voor de veiligheid van het Grand Prix-publiek. Volgens de circuitdirectie is dit voortschrijdend inzicht. Het circuit heeft hiervoor inmiddels alsnog een ontheffing aangevraagd van de Wet natuurbescherming. Het draait immers om het leefgebied van de beschermde zandhagedis en rugstreeppad.

Zandhagedis

Het niet giftige gebroken asfaltpuin, wat er dus al ligt, is volgens circuit en provincie het beste. Ook voor de natuur. Zo zou het jaarlijks neerleggen en weghalen van bijvoorbeeld betonplaten een halfverharding vereisen voor het materieel.

De provincie buigt zich nu over de vraag of de asfaltvlaktes, die er vijf jaar blijven liggen, niet te veel vergen van de zandhagedis.

De Omgevingsdienst Noord-Holland Noord heeft het circuit deze week een boete van een halve ton per dag (maximaal twee ton) in het vooruitzicht gesteld als opnieuw zonder toestemming verharding wordt aangelegd. Verder moet het granulaat op twee stukken (bij de Founders Lounge en de Audi S-bocht) weggehaald worden, op straffe van een dwangsom van een ton.

Zorgvuldig

Circuitdirecteur Robert van Overdijk benadrukt dat er zorgvuldig is gehandeld. ,,Er is in de afgelopen maanden regelmatig overleg over geweest. Dat er nu aangegeven wordt dat er zorgvuldig is gekeken naar alternatieven en dat we hebben gekozen voor de beste optie, zowel voor de veiligheid als ook het milieuaspect, is nogmaals een bevestiging.’’

Dat er nu stukken verharding kunnen verdwijnen, is aan het circuit te danken. Van Overdijk: ,,Wij hebben van onze kant nog een keer heel zorgvuldig gekeken naar onze indeling van het terrein en hebben met flink wat passen en meten nog wat delen vrij kunnen spelen die we zullen ontdoen van de half verharding.’’

De veiligheid staat voorop, benadrukt de directeur. ,,Laten we wel wezen, we hebben het hier over een evenement van wereld formaat met ruim 100.000 bezoekers per dag. Alle overheden zijn er van overtuigd dat dit op een hele veilige manier dient te gebeuren. Op deze manier kan dat.”

Niet verbaasd

De granulaatkwestie werd in mei aangekaart door de stichtingen Rust bij de Kust, Duinbehoud en Natuurbelang. Voorzitter Karel van Broekhoven van Rust bij de Kust is niet verbaasd dat de provincie over haar hart strijkt. ,,Dat zien we al twee jaar gebeuren. Alles wat vertraging dreigt op te leveren voor de Formule 1 wordt door de provincie terzijde geschoven.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen