Wat betekent het niet meer gedogen van elektrische pendelbusjes voor binnenstad Hoorn, willen fracties van het college weten. ,,Zijn wij verantwoordelijk bij ongeluk?’’

Cruiseschepen, drie rijen dik bij het Oostereiland in Hoorn.
© archieffoto
Hoorn

Wat zijn de gevolgen van het niet langer gedogen van elektrische pendelbusjes voor personenvervoer. Dat willen de fracties HOP en VOC Hoorn weten van het college van Hoorn.

In deze gemeente rijden sinds jaren pendelbusjes van en naar de Nieuwe Wal om overlast van touringcarbussen in de binnenstad te voorkomen. De fracties zijn opgeschrikt door berichte via BNR Nieuwsradio na eigen onderzoek, waaruit zou blijken dat deze busjes al jaren illegaal rijden en in feite gedoofd worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat gedogen stopt en de busjes worden van de weg gehaald.

Beide fracties willen weten wat dit betekent voor de Hoornse situatie, maar ook of dit op praktisch, juridisch of financieel gebied gevolgen heeft voor de gemeente. Robert Vinkenborg (HOP): ,,Blijkbaar werden de pendelbusjes tot nu toe gedoogd. Wat heeft dat voor gevolgen in geval van een ongeluk, zijn we dan als gemeente aansprakelijk? Is de gemeente dan verantwoordelijk?’’

De fracties wijzen erop dat Hoorn heeft geïnvesteerd in de infrastructuur ten behoeve van de Witte Vloot van riviercruises, waar de busjes heen rijden. Zo zijn halteplekken voor de busjes gemaakt. Maar ook zijn de busjes een oplossing voor het weren van de touringcars uit de stad, met het oog op de hoge verwachtingen over bezoekersaantallen. Vinkenborg: ,,Is dat nog wel nodig? Moeten onder invloed van de coronacrisis en de ontwikkelingen in de markt de verwachtingen worden bijgesteld?’’

HOP en VOC Hoorn willen van het college weten hoe relevant de Witte Vloot eigenlijk nog is voor de stad, als het gaat om de aantallen bezoekers die op deze manier naar Hoorn worden gebracht.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen