Singelgaragebrand Alkmaar: Kleine auto de klos, voor dure auto gloort er hoop. Schadeherstel bij een kleine oudere Ford heeft economisch niet zo veel zin. Maar bij een auto die drie ton waard is, is het al een heel ander verhaal

Een van de wrakken.
© Foto Erna Faust
Alkmaar

Als een auto zwart geblakerd is, is het wel duidelijk. Dan is het klaar. In bijna alle andere gevallen is een auto altijd wel te repareren, de grote vraag is of het economisch wenselijk is.

Dat zegt schade-expert Remco Verzijlberg van Broekhuis Autoschade Alkmaar naar aanleiding van de brand van de Singelgarage in Alkmaar waar 160 auto’s beschadigd geraakt zijn. Specifiek kan hij niet op de Singelsituatie ingaan, maar Verzijlberg geeft inzicht in brandschade.

Of herstel wenselijk is, is onvoorspelbaar, zegt Verzijlberg. „Het heeft met zo veel factoren te maken. Heb je met een auto te maken uit 2020 of uit 2000? Om welk type auto gaat het? En natuurlijk, hoe groot is de schade?”

De kans is groot als het om een kleine oudere Ford Ka gaat, dat het herstellen van de schade niet zo veel zin meer heeft. Bij een auto die drie ton waard is, is het al een heel ander verhaal.

Het gaat erom of de kosten van het schadeherstel de waarde van de auto ontstijgen. Het kantelpunt ligt bij de vijftig procent. Als de kosten van de reparaties hoger liggen dan vijftig procent van de dagwaarde van de auto, is de auto vaak ’economisch total loss’. Maar dit kan per polis verschillen.

Boven de honderd is het duidelijk, dan is-ie ’economisch total loss’. Voor alles wat daar tussenzit ligt het aan de polis of is het aan het oordeel van de expert van de verzekering of het nog zin heeft. „Daar is niet één lijn in”, zegt Verzijlberg.

Die waarde wordt mede bepaald door te kijken naar wat een vergelijkbaar model waard is. Is een vergelijkbaar type van de auto op de hoek 5000 euro waard? Hoe dichter de herstelkosten bij de 5000 komen, hoe groter de kans is dat de expert de auto afschrijft.

Een opkoper, een autobedrijf of oudijzerbedrijf bijvoorbeeld, kan nog wel waarde zien in de losse onderdelen.

Smelten

Het kan snel gaan met brandschade. Door de enorme hitte kan lak smelten en onderdelen in de lak vast smelten. „Dan moet je het uitschuren, opnieuw spuiten. Ja, die kosten kunnen oplopen.”

Bij een garagebrand kan er waterschade zijn, weet Verzijlberg. „Er wordt flink geblust, de brandweer kijkt niet of alle raampjes goed zijn gesloten. Het exterieur kan tegen water, maar het interieur niet.”

En dan nog rookschade. „Stel je rookt nooit en nu stinkt de auto naar rook. Bij brand krijgt je dat er echt nooit uit. Het zit in het interieur en in het filter. Wat is de bestuurder de auto nog waard? En wie koopt er een auto die zo naar rook ruikt? Dat wordt overigens wel in de evaluatie meegenomen.”

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen