Proefafsluiting Zuiderdijk: negen weekenden geen toegang voor motoren

Motoren op de Zuiderdijk veroorzaken volgens omwonenden geluidsoverlast en onveilige verkeerssituaties.
© Foto Marcel Rob
Venhuizen

De Zuiderdijk, tussen Venhuizen en Hoorn, gaat van 1 augustus tot en met 30 september in de weekenden op slot voor motoren. Het gaat om een proefafsluiting van de gemeente, die het hoogheemraadschap faciliteert.

De aanleiding van de proefafsluiting zijn de klachten van omwonenden over geluidsoverlast en gevaarlijke verkeerssituaties die motorrijders creëren op de Zuiderdijk. Deze overlast wordt met name ervaren in weekenden en op feestdagen, omdat het dan het drukst is op de dijk. De tijdelijke afsluiting is een afspraak van het hoogheemraadschap, de gemeente Drechterland en de politie.

De effecten van de proef worden in het najaar van 2020 geëvalueerd door Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), de politie en de gemeente. Naar aanleiding hiervan wordt besloten of er vanaf 2021 van maart tot oktober in de weekenden op de Zuiderdijk een definitief verbod voor motoren wordt ingesteld.

Volgens Aukje Rypma, woordvoerder van HHNK, is de afsluiting een wens van de gemeente. Het hoogheemraadschap is eigenaar van de wegen in de provincie, maar het is nog maar de vraag voor hoe lang nog. „HHNK voert voorbereidende gesprekken met de gemeente over het overdragen van de wegen. „Wij gaan er vanuit dat de gemeente op een straks beheerder wordt.”

Werkbare oplossing

De actiegroep Overlast Zuiderdijk is blij met de proef. „Maar de eventuele definitieve afsluiting in de weekenden van maart tot oktober volgend jaar, is een compromis van een compromis, maar dit is een werkbare oplossing voor iedereen. De dijk blijft nog ruim 300 dagen per jaar wél open voor motorrijders”, aldus Jantine Leeflang van de actiegroep.

De actiegroep maakt zich ook zorgen over de manier waarop de motoren straks geteld gaan worden. „We hebben geconstateerd dat de camera's vermoedelijk alleen in de richting van Enkhuizen naar Hoorn de motoren tellen. Ze worden geregistreerd op basis van kenteken dus dat kan alleen van de achterkant. Op één van de tellingsdagen hebben wij met een steekproef vastgesteld dat ongeveer een derde van de motorrijders in die richting reed en twee derde in de andere richting.”

Mocht het verkeersonderzoek straks uitwijzen dat de dijk tijdens weekenden niet afgesloten hoeft te worden, dan gaat de actiegroep niet bij de pakken neer zitten. „We sluiten (ludieke) acties dan niet uit”, aldus Leeflang. „Wij hebben ons bovendien aangesloten bij een landelijke federatie die gaat strijden voor een verscherpte decibelnorm van 70 dB voor elke motor. Het is te gek voor woorden dat een café een vergunning moet aanvragen voor het produceren van 100 decibel, terwijl motoren wel ongestraft mogen.”

Meer nieuws uit West-Friesland