Premium

Klanten zijn klaar met de coronaregels in de horeca, ondernemers moeten ook als agent optreden: ’Soms steekt een klant een middelvinger naar me op’

Eigenaresse Linda Arents bij de Bonte Koe in Purmerend, op het bord naast het terras staan de coronaregels.
© Foto Erik Rietman

Als het zonnig is, is er niets aan de hand”, vertellen eigenaresse Elsa Wesseling en bedrijfsleider Menno Garns van Paviljoen Strandbad Edam. Zij hebben nog een groot terras, maar als het opeens gaat regenen, kunnen ze niet alle gasten binnen plaatsen. De coronamaatregelen voor de horeca worden ook steeds minder goed nageleefd door klanten, waardoor het ondernemen voor Zaanse en Waterlandse horecaeigenaren steeds moeilijker wordt: „Ik heb nooit juf of agent willen worden, maar dat ben ik nu eigenlijk wel.”

„De wereld is heel gewoon als de zon schijnt, dan hebben we een lekker vol terras”, vertelt Wesseling. „Maar wij kunnen niet goed oordelen over hoe gezond iemand is, of over diegene zijn gezinssamenstelling. Dat is niet te handhaven.” De horeca-eigenaren in de regio hebben het niet makkelijk, vindt Arwin Versteyne. Hij is zelf eigenaar van restaurant Brasa in Purmerend, en voorzitter van het Purmerends bestuur van Koninklijke Horeca Nederland. „Je merkt dat mensen steeds makkelijker omgaan met de regels. Zij en wij zijn een beetje klaar met die anderhalve meter. We spreken ze wel aan, maar die stoelen worden dan toch te dicht bij elkaar gezet. Het is ook totaal niet rendabel om maar maximaal dertig man binnen te mogen binnen. Sommige bedrijven die voornamelijk drank verstrekken, zoals cafés en kroegen, besluiten nu alsnog om te sluiten. Je gaat juist voor de gezelligheid en de mensen een drankje doen, maar als er maar een handjevol mensen zijn, is het niet zo gezellig. Ik hoop op een snelle versoepeling, en op nog een noodfonds want de huidige situatie is echt niet ideaal.”

Meer nieuws uit Waterland

Meest gelezen