Velsen van Vroeger: Reizen met ’Moordenaartje’

© particuliere foto
Velsen

Met de tram van Haarlem naar Alkmaar, dat is in 1922 nog te doen. In het linkerpand woont makelaar D. Bus, tevens enthousiast amateur-fotograaf en maker van deze plaat.

Het pand achter de tram herbergt ’English Stores’ van de familie Scheeres, later Kuiper. De naam van deze winkel verwijst naar de vele Engelse kanaalgravers die in de 19e eeuw in Velsen werken.

Enkelsporig

Het jongetje staat bij een wissel van de tramrails. Op de locomotief is te zien dat het om nummer 53 van de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramwegmaatschappij gaat. De lijn Haarlem-Alkmaar is 28,7 km lang en enkelsporig, met hier en daar wisselplaatsen. Zoals op de foto is te zien. In juni 1896 opent de Société anonyme Belge de Tramway Néerlandais de trambaan tussen het Kennemerplein in Haarlem en de Kruisweg in Beverwijk.

Via Santpoort en het dorp Velsen rijdt de tram eerst via een draaibrug naar Wijkeroog en door naar Beverwijk. De lijn is van een lichte constructie, slecht aangelegd en wisselt vaak van eigenaar. De draaibrug maakt plaats voor de pont, voorzien van rails. De locomotief uit de richting Alkmaar is te zwaar voor de pont, zodat deze moet wisselen met de loc uit Haarlem.

Doodgereden

Vandaar de wisselplaats en dat duidt ook op de aanwezigheid van de remise. De lichtere loc loopt zo nu en dan uit de rails en krijgt daarom op een gegeven moment de bijnaam ’Moordenaartje’, nadat een jongetje in Santpoort door de ontspoorde tram in de Hoofdstraat was doodgereden.

Vanwege het geproduceerde geluid is de bijnaam van de locomotief ook wel ’Koffiemolen’.

In 1924 wordt de stoomtramverbinding tussen Haarlem en Alkmaar opgeheven.

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen