Premium

Klokkenluider klaagt bij inspectie over Alkmaarse zorginstelling: ’Mondkapjes zijn in begin coronacrisis lang achter slot en grendel gebleven’

Klokkenluider klaagt bij inspectie over Alkmaarse zorginstelling: ’Mondkapjes zijn in begin coronacrisis lang achter slot en grendel gebleven’
De Nieuwpoort in Alkmaar, een van de twee zorgcentra van Stichting Niko.
© Archieffoto
Alkmaar

Stichting Niko, de Alkmaarse zorgorganisatie met de zorgcentra De Nieuwpoort en De Palatijn, ligt opnieuw onder het vergrootglas van de IGJ (Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd).

De inspectie heeft medio maart, vlak na de corona-uitbraak in Nederland, een noodkreet ontvangen van een klokkenluider.

Anoniem

Die heeft anoniem gemeld dat de 378 medewerkers en 245 bewoners nauwelijks tegen het virus worden beschermd. Mondkapjes en andere beschikbare persoonlijke beschermingsmiddelen zijn volgens deze bron achter slot en grendel gebleven, totdat sprake was van een besmetting in De Nieuwpoort.

Ook zouden in die beginfase de RIVM-richtlijnen (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) niet zijn nageleefd en heerst er volgens de melder een angstcultuur.

Overleden

Bij Stichting Niko zijn tot dusverre tien bewoners met corona besmet geraakt. Twee daarvan zijn overleden, een persoon is genezen. Zeven anderen zitten momenteel in De Palatijn in isolatie.

De IGJ heeft Stichting Niko al langer in beeld: de zorginstelling, die ook wijkhulp aanbiedt en 150 vrijwilligers heeft, staat sinds begin oktober onder verscherpt toezicht.

Klokkenluider

De zorg is volgens de inspectie van onvoldoende kwaliteit, er is sprake van hoge werkdruk en personeel is niet deskundig genoeg op het gebied van gedrag van dementerenden. De IGJ neemt de informatie van de klokkenluider mee in het al lopende toezicht.

De nieuwe klacht komt voor bestuurder Jenny Ploeg volledig uit de lucht vallen. ,,Waar dit vandaan komt, is mij een raadsel. Voor de uitkomst van eventueel inspectie-onderzoek ben ik helemaal niet bang, die zie ik met vertrouwen tegemoet’’, reageert zij.

Mondkapjes

Volgens Ploeg heeft Stichting Niko vanaf het begin voldoende mondkapjes, spatbrillen, handschoenen en beschermingsschorten voorradig gehad. ,,Daarmee hebben we bewust niet iedereen te pas en te onpas laten werken. Het is geheel volgens de voorschriften gegaan en dat hebben we in mijn ogen goed aangepakt.’’

Zij verbaast zich erover dat gerept wordt over een angstcultuur, waarin zulke zaken niet aan de kaak zouden kunnen worden gesteld. ,,Er zijn intern altijd mogelijkheden om ongerustheid of onvrede te uiten. Ook in deze crisissituatie, waarbij je dagelijks wordt geconfronteerd met een virus dat medewerkers en de kwetsbare doelgroep waarmee wij werken angstig maakt.’’

Antenne

Voor Bert Fintelman, voorzitter van de raad van toezicht bij Stichting Niko, is de klacht aanleiding voor een stevig gesprek met de bestuurder en ondernemingsraad, ’toch de antenne van medewerkers’.

,,De Nieuwpoort en De Palatijn zijn lang buiten beeld gebleven als het om coronabesmetting gaat. Buiten dat het in de eerste weken van de pandemie moeilijk was om aan beschermingsmiddelen te komen, hebben toen ook lang niet alle medewerkers daar behoefte aan gehad’’, stelt hij. ,,Zodra sprake is van een mogelijke besmetting, moet iedereen daar wel aan. Zo luidt het protocol.’’

Noodkreet

De noodkreet van de klokkenluider bij Stichting Niko staat niet op zichzelf. De IGJ heeft tot dusverre vanuit zorgcentra en verpleeghuizen uit het hele land wekelijks tien tot twintig meldingen en klachten ontvangen over (het tekort aan) persoonlijke beschermingsmiddelen.

Meer nieuws uit Alkmaar