Premium

Chartervaart van het kastje naar de muur: Captain Corona noodgedwongen nog even voor anker in afwachting van boordprotocol

Chartervaart van het kastje naar de muur: Captain Corona noodgedwongen nog even voor anker in afwachting van boordprotocol
Charterschippers Craig Youell en Maurits Minnaard, initiatiefnemers van Captain Corona, treffen al geruime tijd voorbereidingen om in coronatijd veilig te kunnen varen.
© Foto Marcel Rob
Enkhuizen

De chartervaart wil dolgraag weer met kleine groepen gaan zeilen, maar per 1 juni gaat dit nog niet lukken. De branche wacht nog steeds op goedkeuring van een coronaprotocol voor aan boord, maar verschillende overheden en instanties schuiven elkaar de hete aardappel toe.

Branchevereniging BBZ in Enkhuizen heeft de voorstellen hiervoor al in april ingediend bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. ,,Het idee was toen dat die daar een centrale rol in zou spelen en daar een klap op zou geven’’, zegt Pam Wennekes van de BBZ. ,,Later besloot het kabinet echter dat de Veiligheidsregio’s dit beter konden beoordelen.’’

Bij gebaat

Voor heel veel sectoren is dat ook zo. Wennekes: ,,Een camping zit nu eenmaal op een vaste plek. Maar veel charterschippers varen van de ene naar de andere Veiligheidsregio en dus zijn zij er bij gebaat dat dan wel overal hetzelfde protocol gebruikt wordt. Alleen moeten we dan ongeveer vijftien van de vijfentwintig Veiligheidsregio’s af. Bovendien zeggen veel besturen van die Veiligheidsregio’s: je moet bij de gemeente zijn, want die doen de handhaving.’’

Inmiddels ligt de kwestie dus weer op het bordje van het ministerie. ,,Die bepalen nu op 3 juni of zij hiertoe het bevoegd gezag zijn.’’

Angst

Doordat er nog geen goedgekeurd boordprotocol is, ligt ook Captain Corona nog even noodgedwongen voor anker. De Enkhuizer charterschippers achter dit initiatief hadden gehoopt om na de persconferentie op 19 mei al met personen uit hetzelfde huishouden te kunnen zeilen. ,,Mijn angst is dat het nu pas 1 juli wordt’’, zegt schipper Maurits Minnaard van de Eendracht.

In Enkhuizen hebben zich inmiddels zes schippers aangesloten, in Amsterdam twee. ,,We krijgen voldoende aanvragen van klanten die willen meevaren en hopen binnenkort het idee ook te kopiëren naar andere havens’’, zegt Minnaard. Hij schat dat sowieso zeker 65 charterschepen per 1 juni ’zeilklaar’ zijn. ,,En dat is nog een lage schatting.’’

Geen andere havens

Verdere vertraging in het boordprotocol komt dan ook ongelegen. ,,Temeer omdat het bij ons initiatief niet gaat om het varen van A naar B’’, aldus Minnaard. ,,Vertrek en aankomst zijn in Enkhuizen, we doen geen andere havens aan en blijven binnen dezelfde Veiligheidsregio.’’

Bovendien is volgens Minnaard de impact van dit initiatief op de publieke ruimte beperkt. Op 14 april hebben we al een havenplan ingediend bij de gemeente Enkhuizen, waarmee twintig afvaarten per dag mogelijk zijn. De inkomsten zijn ook hard nodig. Alleen vrees ik dat het door het wachten op de landelijke goedkeuring pas 1 juli wordt voor we kunnen starten. Dan gaat er dus weer een maand verloren.’’

Zo gepiept

Die vrees deelt Pam Wennekes van brancheorganisatie BBZ niet. ,,Tenzij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op 3 juni zegt: het zijn tóch de Veiligheidsregio’s die het protocol moeten goedkeuren; dan duurt het inderdaad weer langer. Maar als het ministerie dat zelf doet, kan het zo gepiept zijn. Zij hebben de voorstellen immers al eens beoordeeld en we hebben hun opmerkingen daarin verwerkt.’’

Wennekes begrijpt het ongeduld van de schippers, maar heeft toch ook begrip voor de weifelende instanties. ,,Niemand was hier op voorbereid en ik zie écht overal welwillendheid en ook politieke steun. Maar het is echt van groot belang dat er straks gewerkt wordt met één goedgekeurd protocol. Dat is duidelijk voor de handhavers, de schippers en de klanten.’’

Ondertussen blijft de BBZ zich onverminderd inzetten voor een noodfonds om te voorkomen dat de vierhonderd schepen tellende chartervloot ten onder gaat. ,,Onze inschatting is dat daar zeker 165 miljoen euro in moet en dat zijn we nu verder aan het onderbouwen.’’ Dat een schip met geld nodig, is wel duidelijk. ,,De gevolgen van corona voor de omzet dit en volgend jaar zijn echt schrikbarend.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen