Premium

’Voortdurende wedloop tussen opsporing en drugsbendes op Schiphol’

’Voortdurende wedloop tussen opsporing en drugsbendes op Schiphol’

Extra geld en aandacht van de overheid is nodig om de criminaliteit op Schiphol te bestrijden. Dat zegt de luchthaven in een reactie op een spijkerhard rapport naar de criminaliteit op de luchthaven.

Met name de bagagekelders en Schiphol-Oost zijn zwakke plekken. Op Schiphol-Oost, waar de onderhoudsbedrijven zitten en de kleinere luchtvaart aankomt, is nauwelijks sprake van uitgangscontroles.

Lees ook: Rapport: kansen voor georganiseerde criminaliteit op Schiphol

„Het is belangrijk om ondermijning verder aan te pakken; daarbij is extra aandacht en geld van de overheid nodig. Dit is een (inter)nationaal probleem dat de samenleving schaadt”, stelt de luchthaven in een reactie. „Op basis van de aanbevelingen en adviezen gaan we bekijken hoe we samen met de verschillende sectorpartijen vanuit Schiphol kunnen bijdragen aan een nog betere aanpak van ondermijning op de luchthaven.”

Beperkt cameratoezicht

De onderzoekers concluderen dat met name de vijf bagagekelders kwetsbaar zijn. Er is beperkt cameratoezicht op medewerkers die werken voor een laag loon op een plek waar ze gemakkelijk bagage met drugs erin kunnen opvangen en overdragen aan criminelen. Ook bieden de kelders mogelijkheden voor diefstallen.

„Een hoger salaris is niet de finale oplossing”, zegt directeur Maarten van As van Air Cargo Netherlands. Schoonmakers en beveiligingspersoneel zullen volgens hem benaderd blijven worden door criminelen. „Verleidingen zullen er blijven. Vaak begint het klein en durft de persoon in kwestie daarna niet meer terug. Ik zie onder meer een oplossing in meer aandacht voor integriteit bij de medewerkers zelf, daarvoor moet voortdurend aandacht zijn.”

Verleidingen zullen er altijd blijven

Air Cargo Netherlands herkent sommige conclusies van het rapport, maar wijst erop dat de criminaleit via de vracht relatief laag is. Smokkel komt volgens het bedrijf meer voor in het passagiersvervoer. Bij de vracht is sprake van een zogeheten veilige keten, waarbij precies bekend is welke zending waar vandaan komt en waar deze naartoe gaat. Als een bedrijf luchtvracht wil versturen, moeten ze eerst op cursus om de vracht conform de regels te versturen. Het luchtvrachtpersoneel wordt ook nog apart gescreend.

’Uitdaging’

„Het is altijd een uitdaging om alles goed aan boord te krijgen”, zegt directeur Van As. Dat er toch nog drugs doorheen glippen, heeft volgens hem met de voortdurende creativiteit en druk van drugsbendes te maken. „Het is een voortdurende wedloop tussen opsporing en drugsbendes.”

Luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, verwijst voor een reactie door naar de KMar.

„Laten we niet roomser zijn dan de paus. Daar waar logistiek is, is een mogelijkheid om ergens iets bij te stoppen”, zegt Henk Jan van Keulen van vrachtvervoerder Air Bridge Cargo. „We doen echter veel op Schiphol bij het vrachtstation om smokkel of criminaliteit te voorkomen. Er gaat veel vracht door de scan en de marechaussee zit erbovenop.”

Meer nieuws uit Amsterdam