Premium

Voedselbank Purmerend: nog nauwelijks extra aanvragen door coronacrisis

Voedselbank Purmerend: nog nauwelijks extra aanvragen door coronacrisis
Mede door inzamelingsacties heeft Voedselbank Purmerend en omstreken vooralsnog geen tekorten.
© Archieffoto Erik Rietman
Purmerend

Ondanks de coronacrisis kan de Voedselbank Purmerend en omstreken de hoeveelheid cliënten die zijn aangewezen op hulp nog goed aan.

Er zijn op dit moment geen tekorten in de voorraad en het aantal nieuwe aanmeldingen voor voedselhulp blijft toe nu zeer beperkt, zegt voorzitter Willem Friso Dekker. Al kijkt hij ’niet verlangend’ naar wat er gebeurt als de overheidsmaatregelen worden beëindigd.

Per 1 mei stonden er 106 huishoudens (in totaal 247 personen) op de lijst, en daarnaast kregen nog 20 huishoudens van bij elkaar 67 personen een voedselpakket. Van de 15 nieuwe aanvragen die er in de weken daarvoor binnen kwamen, werden er vijf afgewezen. Dat gebeurt als iemand die zich aanmeldt te veel inkomen heeft, of wanneer de aanvrager geen controle heeft over zijn geld en er sprake is van overbesteding.

Die cijfers zijn niet opvallend. Op 1 maart ging het om 103 huishoudens van in totaal 292 personen die aangewezen waren op voedselhulp, en werden 17 extra pakketten uitgegeven aan in totaal 57 personen. Ook toen werd ongeveer een derde van de 16 nieuwe aanvragen afgewezen. Op 31 december stond de teller op 116 huishoudens (341 personen) en 16 extra uitgifte (49 personen).

Onlangs stelde de fractie van Leefbaar Purmerend al schriftelijke vragen over het reilen en zeilen van de voedselbank in coronatijd. ,,Er is ruimte genoeg voor nieuwe cliënten’’, laat Dekker in een reactie op de vragen van raadslid Kathleen Visser weten. Indien nodig, kan de Purmerendse voedselbank terugvallen op de overkoepelende organisatie Voedselbanken Nederland.

Het raadslid had het echter niet bij het juiste eind toen ze aangaf dat Voedselbank Purmerend kijkt naar het inkomen van drie maanden geleden, bij het beoordelen van een aanvraag. ,,Wij vragen om de bankafschriften tot drie maanden terug om te kijken of mensen voldoen aan de inkomensnorm en welke hulp wij hen kunnen bieden.’’

Als er sprake is van schulden of betalingsachterstanden zoekt de voedselbank de samenwerking op met andere instellingen, zoals de gemeente, schuldhulpverlening en de sociaal raadslieden van Clup Welzijn.,,Mensen krijgen immers geen pakket zonder traject. Wij hebben te allen tijde als doel om iedereen, ook als zij acuut in problemen komen, te helpen. Wij doen er alles aan om te voorkomen dat mensen tussen wal en schip belanden.’’

Meer nieuws uit Waterland

Meest gelezen