Premium

Panoramadak Aty Steur uit Huizen knalt midden op de snelweg stuk

Panoramadak Aty Steur uit Huizen knalt midden op de snelweg stuk
© Illustratie Michiel Offerman

Relaxt rijdt Aty Steur 14 februari over de A27 als met een harde knal het panoramadak van haar tien maanden oude Ford Fiësta versplintert. Een gedeelte van het glas valt in de wagen, de rest vliegt over de snelweg waardoor achterliggers schade aan hun voertuigen oplopen.

Mevrouw Steur kan haar auto hevig geschrokken aan de kant van de weg zetten. Alles zit onder het glas. Ze begrijpt niet hoe het kon gebeuren. Een opspattende steen van een voorganger was het niet, want er reed niemand voor haar. Ook was ze niet onder een viaduct doorgereden waar vanaf er misschien iets was gegooid. Het glazen dak moet wel spontaan gebarsten zijn, wat kan het anders zijn?

De auto gaat voor reparatie meteen naar Ford-dealer Poll bij haar in Huizen. Na twee weken wordt haar verteld dat er naar gekeken is door deskundigen van Ford Nederland en Ford Benelux. Die hadden vastgesteld dat het beslist niet aan het glazen dak had gelegen maar aan iets dat van buiten moet zijn gekomen. Hun rapport zal haar worden toegestuurd.

5500 euro schade

De auto wordt gerepareerd - wat zo’n 2500 euro kost - en de verzekeraar vergoedt de 3000 euro schade van het verkeer dat achter haar reed en trouwens niets door de lucht had zien vliegen voordat haar glazen dak versplinterde. De maandpremie gaat door de claim flink omhoog. Dat is natuurlijk vervelend, maar wat haar stoort en boos maakt, is dat het garagebedrijf maar niet met dat deskundigenrapport over de brug komt. Drie maanden vraagt ze daar tevergeefs om.

Wanneer haar man zich daarover zo kwaad maakt, stapt hij naar Poll en komt de aap uit de mouw: er is helemaal geen expert van Ford Nederland geweest. Er is dus ook niet officieel door Ford Nederland vastgesteld dat het niet aan het dak ligt. Dat het wél aan het dak ligt, zou zo vreemd niet zijn, want wie op het onderwerp googelt, komt verschillende identieke gevallen tegen. Weliswaar bij andere autotypen, maar toch. Glazen autodaken die door onverklaarbare oorzaak kapot springen. Poll probeert het goed te maken door het aanbieden van een gratis servicebeurt. Maar waarom is er eigenlijk geen expert van Ford Nederland bijgehaald? En waarom heeft de verzekeraar, Centraal Beheer, geen deskundige naar de garage gestuurd?

Poll stelt dat de importeur er wel degelijk meteen bijgehaald is en dat drie onderzoekers uit onder andere Keulen naar de auto zijn komen kijken. De breuklijnen in het glas, de wijze van monteren én productiegegevens wijzen niet op een productiefout. De Italiaanse glasproducent Pilkenton kijkt er echter volgende maand nog naar, vanwege corona kon hun expert nu niet naar Nederland komen. Poll vraagt mevrouw Steur nog even geduld te hebben om definitief uitsluitsel te krijgen over het kapotknallen van het panoramadak, waarvan Poll begrijpt dat zij enorm geschrokken moet zijn.

Expert

Verzekeraar Centraal Beheer stelt achteraf dat hier door hen niet correct is gehandeld. Achteraf had er wel degelijk door hun schade-expert naar gekeken moeten worden. ,,Normaal gesproken schakelen wij een schade-expert in bij complexere schades”, legt de woordvoerder uit. ,,De schade-expert neemt telefonisch contact op met de klant en komt bij de schade-hersteller langs. Hij beoordeelt de schade-oorzaak en stelt de precieze schade-omvang vast. Onze schade-expert is er ook om de klant te helpen en vragen te beantwoorden.” Precies wat mevrouw Steur had verwacht. Om het goed te maken, wordt de verhoging van de premie teruggedraaid.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.