Premium

Onderweg: Dirk Droog (63) uit Warmenhuizen is kapitein op de grote vaart. Het water heeft hem altijd getrokken, maar inmiddels neigt hij toch naar een vervroegd pensioen

Onderweg: Dirk Droog (63) uit Warmenhuizen is kapitein op de grote vaart. Het water heeft hem altijd getrokken, maar inmiddels neigt hij toch naar een vervroegd pensioen
Warmenhuizen

Dirk Droog houdt van het water. Groeide op het water op, ging naar de Zeevaartschool, werd kapitein op de grote vaart. En nu z’n pensioen in zicht is en de coronacrisis hem aan de kant houdt, wil hij nog steeds de deining onder zijn voeten voelen. Ook al zijn het maar de golfjes van het Noordhollands Kanaal ter hoogte van Schoorldam.

Daar knapt hij een voormalig ’slepertje’ op. ’Truy’ staat er op de boeg, een eerbetoon aan zijn echtgenote. Varend erfgoed is het. In 1938 van de helling gelopen als patrouilleschip van Rijkswaterstaat, toen met de minder romantische naam ’Noord’.

Eind jaren zestig deed Rijkswaterstaat het vaartuig van de hand. Een verbouwing tot sleepboot volgde. In Amsterdam kocht een welzijnswerker het schip dat inmiddels ’Piet Hein’ was gaan heten. De staat van onderhoud verslechterde in die jaren, stelde Dirk in januari bij de aankoop vast. Geen rubbers in de patrijspoorten: ’varende mensen’ zouden met zoiets nooit kunnen leven, stelt Dirk. ,,Dan heb je altijd lekkage en roest. Het metaal wordt aangevreten. Mensen van de wal weten niet waar ze aan beginnen met zo’n schip. Varende mensen wel.’’

De afronding van ’het hobbyproject’ verwacht Dirk pas over een jaar of drie. Vindt hij niet erg. Het is de uitdaging om een klassieker in oude luister te herstellen waar hij lol in heeft. De kajuit is nog lang niet klaar maar ’bewoonbaar’. Er kan mee gevaren worden. Ze kunnen er mee op vakantie. Gelukkig houdt Truy ook van varen. ,,Het zeemansleven is prachtig. Maar het leven van een zeemansvrouw is minder mooi, dat besef ik. Vooral als de kinderen klein zijn. Dan staat zij er helemaal alleen voor. De zee en het thuisfront blijven aan de zeeman trekken. Daarom ben je blij als je een haven binnenvaart, maar net zo blij als je diezelfde haven weer verlaat.’’

Om z’n nek bungelt een ketting met piepklein stuurrad. Op z’n hoofd heeft hij een wollen petje waarop de rang van kapitein staat aangegeven. Dirk is een man van de zee. Wat niet wegneemt dat hij werken aan de wal ook een tijdje heeft geprobeerd. Acht jaar lang was hij docent aan de Zeevaartschool in Amsterdam. Z’n kinderen waren nog klein. Toen ze wat groter werden gaf hij weer toe aan de lokroep van het water.

,,De aantrekkingskracht is het reizen. Van de ene naar de andere haven. Ik heb in mijn jonge jaren ook nog heel even op een vissersschip gewerkt. Maar dan kom je steeds weer terug in de haven waar je bent vertrokken. Niks aan, vind ik. Die containerschepen hebben ook hun vaste routes. Wat ik wil is de wereld over, voor een maand of vier. De eerste havens zijn bekend, daarna moet je maar afwachten waar je werkgever je heen stuurt. Dat is het mooist. Je hebt mensen die daar niet tegen kunnen, ik houd juist van dat reizigersgevoel. Heb ik altijd gehad.’’

Jaren achtereen was Dirk kapitein op een van de gigantische schepen van Big Lift Shipping van de Spliethoff Group, een van de grootste in Nederlandse gevestigde schaapvaartmaatschappijen. Hij heeft te kennen gegeven met vervroegd pensioen te willen gaan.

Het zal zwaar zijn om te stoppen, geeft hij toe. Maar de coronatijd maakt het wel iets gemakkelijker. ,,Er zijn heel wat collega’s die door de coronacrisis al een maand of vijf aan boord van hun schip zijn. Simpelweg omdat ze de haven niet uit of in mogen. Ik ben blij dat ik niet op die manier gevangen heb gezeten. De door de jaren heen toegenomen werkdruk is een andere reden om te stoppen. Aan een kant heb je de strenge regelgeving, aan de andere kant de druk van je werkgever. Tijd is geld. Dat spanningsveld is steeds groter geworden, vooral omdat de overheden tegenwoordig de regels ook strikt handhaven. En dan is er nog het thuisfront. Vrouw, kinderen, kleinkinderen. De tijd om die vaker te zien is aangebroken.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen