Toen er op 1 mei nog wél gesport werd: Ayrton Senna staat huilend te kijken naar de plek waar Ronald Ratzenberger verongelukte, een dag later klapt hij zelf tegen de muur

Ayrton Senna stelt zijn achteruitkijkspiegel af, kort voor de start van de Grand Prix van Imola waarin het noodlot toeslaat.
© Foto AFP

Het coronavirus heeft de sportwereld tot stilstand gebracht. In deze rubriek gaan we terug naar de tijd waarin er nog overal gesport werd. Dezelfde datum als vandaag, maar dan mét sport.

Vandaag: 1 mei 1994, het tragische ongeluk van Ayrton Senna op Imola.

Het lijkt een gedroomd huwelijk: de overstap van Ayrton Senna, de beste coureur ooit, naar Williams, in 1993 alleenheerser in de F1.

De eerste twee races van 1994 lopen voor Senna echter uit op grote teleurstellingen. De drievoudig wereldkampioen vertrekt twee keer van pole position maar komt zowel in Brazilië als in Japan niet over de streep.

De druk op de 34-jarige Senna is voor de race in het Italiaanse Imola hoog. De auto is op zijn verzoek volledig aangepast en de Braziliaan denkt dat het circuit de Williams goed ligt. De eerste racedag wordt overschaduwd door een zware crash van Rubens Barrichello, landgenoot en vriend van Senna. Door snel medisch ingrijpen komt hij er goed van af.

Aflevering van gisteren: De laffe aanval op Monica Seles

Het ongeluk blijkt de inleiding van een dramatisch weekend. Een dag later verongelukt de Oostenrijker Roland Ratzenberger tijdens de kwalificatie.

Senna is in alle staten. Hij wil de plek van het ongeluk met eigen ogen zien. Hij huilt. Arts en vertrouweling Sid Watkins ziet dat Senna van slag is en adviseert hem om naar huis te gaan.

Een dag later begint Senna toch aan de race. Vanaf pole position. Na vijf ronden gaat het voor de derde keer dat weekend gruwelijk mis. Bij de beruchte Tamburellobocht schiet Senna met 300 kilometer per uur rechtdoor. Tegen de muur. ’Magic Senna’ is vrijwel meteen dood.

Zijn vaderland Brazilië is drie dagen in nationale rouw. De begrafenis is overal ter wereld live te volgen via de televisie. In de jaren na de dood van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger blijkt het dramatische weekend in Italië een keerpunt op het gebied van veiligheid. Hogere cockpitranden worden verplicht, helmen worden verbeterd en ook gevaarlijke bochten op circuits worden aangepast. „Dat is het enige positieve wat dat weekend heeft opgeleverd”, merkte Senna’s collega Michael Schumachter jaren later op.

Meer nieuws uit Sport

Meest gelezen