Hoornse bibliotheek zoekt telefonisch contact met leden van boven de zeventig jaar

Hoornse bibliotheek zoekt telefonisch contact met leden van boven de zeventig jaar
Medewerkers van de bibliotheek spreken de oudere leden momenteel alleen via de telefoon.
© Foto aangeleverd
Hoorn

De deuren van de bibliotheken in Hoorn blijven noodgedwongen op slot, maar dat betekent volgens medewerkster Milet Verberne niet dat binnen de muren van de drie filialen alles is stilgevallen. ,,We doen er in deze periode alles aan om vooral het contact met onze oudere leden niet te verliezen en daarom zoeken we veelvuldig telefonisch contact.’’

,,De ouderen zitten verplicht thuis en door ze te bellen geven wij ze met zo min mogelijk beweging toch aandacht’’, aldus Verberne. ,,Het gaat om een groep van bijna duizend zeventigplussers en vanaf vorige week maandag zetten we een telefoonteam in. Wij vragen hoe het met ze gaat en wijzen ze op onze digitale dienstverlening van de bibliotheek. Als ze er zelf op de computer niet uitkomen, proberen we ze via de telefoon toch wegwijs te maken.’’

Verberne heeft de indruk dat die inspanningen worden gewaardeerd. ,,Inmiddels hebben we met het telefoonteam bijna tweehonderd ouderen gebeld en de meesten nemen ook wel even de tijd. Een gesprek kan vijf minuten duren, maar we hebben ook al meegemaakt dat we ze na een half uur nog steeds aan de lijn hadden.’’ De gesprekken eindigen steevast met de vraag of de ouderen nog naar een voorgedragen gedicht willen luisteren dat door de telefonist wordt voorgedragen. ,,Daarvoor hebben we een selectie gemaakt van verschillende thema’s over bijvoorbeeld de liefde, zorg, vroeger of het weer. Daar kunnen ze een keuze uitmaken en vervolgens lezen we gedichten voor van onder meer Jan Terlouw, Lévi Weemoedt of Edward van de Vendel.’’

Contact

Helena Speet is een van het telefoonteam dat door de bibliotheek is ingezet. Haar ervaringen noemt ze hartverwarmend. ,,Het is fijn om dit persoonlijk contact te hebben met onze trouwe klanten. Ze waarderen het telefoontje en zijn blij als je ze belt. Je krijgt mooie, maar ook aangrijpende gesprekken. Soms huilen ze zelfs. Ze zijn blij dat ze even kunnen praten. De meeste oudere leden zijn voorzien van boeken door kinderen of kleinkinderen. Sommige hebben een e-reader of een kast vol boeken. Ook helpen ze elkaar heel veel.”

Naast deze service heeft de Hoornse bibliotheek een helpdesk in het leven geroepen. Verberne: ,,Die is vijf dagen per week bemand voor hulp bij vragen voor het downloaden van e-books of het gebruik van apps.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen