De tranen van eigenaar Grand Café 1909 in Julianadorp na afwijzing steunaanvraag: ’Ik ben klaar met ondernemen’ [video]

Het filmpje van de horecaondernemer wordt massaal gedeeld en hij krijgt honderden steunbetuigingen.
© Screenshot Facebook
1/2
Julianadorp

Nu zijn aanvraag voor een NOW-regeling is afgewezen, zit er volgens de tot tranen toe geroerde eigenaar Marcel Brunsveld van Grand Café 1909 in Julianadorp niks anders op dan stoppen met ondernemen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Dat zegt hij in een veelbekeken filmpje op de Facebook-pagina van het restaurant op het Loopuytpark. Brunsveld huilt en is boos. Zijn aanvraag voor een Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) is niet goedgekeurd door het UWV. Dus krijgt Brunsveld geen negentig procent vergoeding voor zijn loonkosten. ,,Ik ben klaar met ondernemen’’, vertelt hij in het filmpje.

Net open

Hij gaat verder. ,,Zal mijn personeel moeten ontslaan. Mensen die hun kinderen te eten moeten geven. Ik heb altijd belasting betaald. Vanwege een verbouwing heb ik geen totale maandomzetcijfers over februari. Daardoor kan ik geen aanspraak maken op de regeling. Gevestigde ondernemers met een buffer krijgen wel wat, ik als starter niet. Tweeënhalve ton naar de maan.’’ Grand Café 1909 ging op 20 februari, kort voor de coronacrisis, open. Daarmee loopt Brunsveld de vergoeding net mis.

„Ik vind het oneerlijk dat bedrijven die al jaren lopen en een buffer hebben wel worden geholpen en wij niet”, vertelt Brunsveld later aan deze krant. „Het zou eigenlijk allebei moeten. Mensen die net een zaak hebben geopend, worden er nu de dupe van dat ze geen omzet hebben gehad.”

Brunsveld heeft acht werknemers met een nulurencontract en vier fulltimers in dienst. „Die vier kosten me 7.500 euro per maand. Als ik die negentig procent vergoeding personeelskosten kreeg, kon ik de rest van het loon met de vierduizend euro vergoeding betalen, die ik wel heb gekregen.”

De onzekerheid maakt Brunsveld boos en verdrietig. „Kan ik zelf wel een uitkering krijgen? Dat weet ik ook niet. Je mag best weten dat ik nog maar 150 euro op mijn rekening heb staan.”

Open en bloot

Zo’n filmpje online zetten, dat is best dapper, toch? „Als het goed gaat, zet ik leuke filmpjes op Facebook. En als het niet goed gaat gaat, dan ook een slecht filmpje. Ik durf dat altijd open en bloot te tonen. I don’t care dat ik zit te janken, laat de wereld maar even zien dat het kut is.”

Het filmpje is inmiddels al meer dan duizend keer gedeeld, en Brunsveld wordt overspoeld met reacties. „Dat is fantastisch, maar ik hoop dat iemand bij de overheid dit ziet en zegt: het klopt niet dat hij daar geen recht op heeft. En ik hoop vooral dat andere mensen er ook profijt van hebben. Het gaat niet alleen om mij, er zitten meer mensen in hetzelfde schuitje.”

UWV, even repareren?

Brunsveld vertelt dat de gemeente Den Helder al contact met hem heeft opgenomen om over een eventuele oplossing te praten.

Wethouder Pieter Kos van Den Helder reageerde via Twitter op dit artikel met afschrift aan UWV-directeur Tof Thissen. ,,Nou UWV, kom op. Een zaak die net open is, kan natuurlijk geen omzethistorie tonen, maar heeft evident dezelfde loonkosten. Even repareren?’’

Crowdfundingsactie

Er is een crowdfundingsactie opgestart om Brunsveld en personeel te helpen. Daar is in twee dagen al meer dan vijfduizend euro toegezegd. Brunsveld: „Superlief, maar niet wat je wilt als ondernemer.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.