Premium

Bond wil meer ruimte voor fietser in de Zaanstreek en Zaanstad mag daar best wat meer geld in steken

Bond wil meer ruimte voor fietser in de Zaanstreek en Zaanstad mag daar best wat meer geld in steken
De fietsersbond wil meer ruimte voor fietsers.
© Archieffoto
Zaanstreek

Fietsers moeten meer ruimte en vaker voorrang krijgen. Daarvoor wil de Fietsersbond dat Zaanstad veel meer geld uittrekt voor fietsverkeer.

Een kwart van de verplaatsingen in Zaanstad gebeurt met de fiets maar de ruimte die daarvoor beschikbaar is, is niet meer dan negen procent terwijl ruim de helft van de openbare ruimte ingericht is voor auto’s. Dat moet anders, zegt de Fietsersbond en de bond confronteert het gemeentebestuur met de eigen ambitie om het gebruik van de fiets naar 35 procent te brengen. Om dat te bereiken, zegt de fietsersorganisatie, moet ook het verkeersbudget voor 35 procent ten goede komen aan fietsers.

De bond lijkt meer te vragen dan ooit, maar daar is de tijd ook naar, zegt Sonja Puhl van de Fietsersbond Zaanstreek. Met de wens van Zaanstad om minder CO2 te produceren en het vooruitzicht dat de stad met twintig procent groeit, is schoner vervoer noodzakelijk.

De ruimte die de bond nu claimt, moet het autoverkeer inleveren. Auto’s zouden weg moeten uit de stads- en dorpskernen, maximaal dertig kilometer per uur rijden in de rest van de bebouwde kom en niet vooraan maar juist achteraan moeten staan als het gaat om investeringen. De bond ziet het liefst dat Zaanstad investeert volgens de volgorde STOP: stappen, trappen, ov, personenauto.

Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van. Verkeer op eigen kracht is gezonder, geeft minder ziekteverzuim, kent minder slachtoffers en zorgt voor schonere lucht, zegt de bond.

Volgens Puhl is de tijd rijp voor een beter fietsbeleid. Zaanstad heeft nu een ambtenaar aangesteld die zich speciaal richt op het belang van fietsers en de bond spreekt hem elke twee maanden.

Verbetering

Over het gebruik van de fiets in Oostzaan en Wormerland heeft de Fietsersbond geen cijfers. De bond ziet in beide gemeenten goede voorbeelden maar ook ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld een routenetwerk dat geschikt is voor zware en snelle fietsen en een rustig netwerk voor kwetsbare fietsers en voor toeristen.

Afstand is in geen van de Zaanse plaatsen een argument om de fiets te laten staan, vindt de bond. De afstand van Krommenie naar Zaandam is negen kilometer, en van de Zaanse Dam naar de Amsterdamse Dam liggen twaalf kilometer uit elkaar. Zulke afstanden zijn prima te fietsen, zeker met een elektrische fiets, aldus de Fietsersbond.

De visie van de bond is naar de drie gemeenten gestuurd en Puhl is benieuwd wat die er mee doen.

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen