Premium

E-health neemt grote vlucht door de coronacrisis

E-health neemt grote vlucht door de coronacrisis
Eind januari van dit jaar bracht plaatsvervangend secretaris generaal Abigail Norville van het ministerie van VWS een bezoek aan het RKZ in het kader van de week van de e-health. Op de foto leggen Paul van Zuylen en Tsjitske Haanstra, Norville (rechts) uit hoe het digitale nazorgportaal van het brandwondencentrum werkt.
© Archieffoto/Heleen Vink
Beverwijk

Het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk experimenteerde de afgelopen jaren veel met digitale zorgoplossingen en online communicatie met de patiënten. Door de coronacrisis neemt deze toepassing van e-health een grote vlucht.

„Afgelopen maand zijn vijfhonderd nieuwe gebruikers en tien nieuwe vakgroepen toegevoegd aan BeterDichtbij. Dat is de app voor digitale communicatie die we gebruiken”, zegt woordvoerder Sandra de Jong. „In totaal hebben we nu 2.800 gebruikers via deze app.”

BeterDichtbij biedt patiënten de mogelijkheid direct contact te hebben met hun specialist via WhatsApp of videobellen. Ook kunnen bestanden worden gedeeld en uitslagen worden nagelezen. „Videobellen was eerder niet nodig, maar is nu een ideale oplossing”, aldus De Jong. „Geriater Janneke Damen is bijvoorbeeld enthousiast over het contact met haar patiënten via videobellen. Het is een uitkomst voor ouderen die de deur niet uit kunnen én geen bezoek mogen ontvangen.”

Met andere diensten zoals WhatsApp kun je ook berichten sturen en videobellen, maar er is een belangrijk verschil. BeterDichtbij is ontwikkeld door en voor de zorg, de veiligheid is gegarandeerd. „Het RKZ is een van de 28 ziekenhuizen die onze app gebruiken en ik weet dat ze er in Beverwijk keihard voor werken om het contact met de patiënt te onderhouden”, zegt woordvoerder Erica Bouma van BeterDichtbij. „Ook andere ziekenhuizen zetten de app nu nog meer in. En de instellingen die er nog niet mee hebben gewerkt, kunnen de app kosteloos uitrollen.

BeterDichtbij wordt voornamelijk gebruikt in verband met een naderende poliklinische afspraak, maar er zijn ook ziekenhuizen die al hun bekende patiënten vragen de app te gebruiken. We hebben het gebruik ervan zo eenvoudig mogelijk gemaakt en het is leuk om te zien dat juist ouderen de app gebruiken. Onze oudste gebruiker is 94 jaar.”

Meer nieuws uit Kennemerland

Meest gelezen