Commentaar | Vergeet dit jaar vakanties en bruiloftsfeesten, het coronatijdperk is maar nét begonnen

Commentaar | Vergeet dit jaar vakanties en bruiloftsfeesten, het coronatijdperk is maar nét begonnen
Baliemedewerkers van KLM gaan een hele rustige tijd tegemoet.
© Foto Ronald Hoogendoorn

Mensen hebben houvast nodig, iets om naar uit te kijken. Er is altijd licht aan het eind van de tunnel, heeft iedereen in gedachte, alleen heeft niet iedereen door hoe lang die tunnel tijdens een pandemie kan zijn.

De vakantieparken willen eind deze maand weer opengaan en de reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen hopen van de zomer weer flink op te kunnen schalen. Hun illusie is gebaseerd op valse hoop.

Langzaamaan zullen sommige bedrijfstakken weer ’aangesloten’ worden op de economie. Het is voorstelbaar dat over een paar weken of maanden werknemers weer enkele dagen per week naar kantoor kunnen en dat sommige horecagelegenheden weer deels open kunnen.

Op dit moment wordt onderzocht hoe besmettelijk kinderen zijn. Als dat meevalt, kunnen ook de scholen straks de deuren weer openen.

Maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat ruimtes waar iedereen dicht op elkaar zit, weer opengaan. Het virus houdt van opeengepakte mensen die kriskras over de wereld reizen. Het is dus ondenkbaar dat de luchtvaart binnenkort weer voor vrolijke uitstapjes wordt opengesteld.

Epidemiologen, virologen en wiskundigen geven aan: dit gaat niet lang duren, dit gaat ontzéttend lang duren. Een tot twee jaar is de schatting. Pas als er een vaccin is - op zijn vroegst over een jaar - kan het oude leven worden opgepakt.

Dus: vergeet vakanties, vergeet grote bruiloftsfeesten en vergeet evenementen met publiek. Het coronatijdperk is nog maar nét begonnen. De donkere tunnel is lang, al zal er uiteindelijk weer licht zijn.

Meer over corona in deze regio:

Volg hier het liveblog over corona.

We houden een interactieve kaart bij met coronabesmettingen.

Hier vindt u meer artikelen over corona.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.