Premium

Eigenaresse BrandMission probeert er het beste van te maken: ’Van je vaste klanten moet je het nu hebben’

Eigenaresse BrandMission probeert er het beste van te maken: ’Van je vaste klanten moet je het nu hebben’
Lonneke Verbunt van BrandMission probeert er het beste van te maken.
© foto United Photos/Toussaint Kluiters

Zelfstandige ondernemers in de duurzame sector hebben het door de coronacrisis erg moeilijk. De nieuwe modewaardebon ’Sustainable Fashion Giftcard’ moet hen een steuntje in de rug bieden.

Nanette Hogervorst is bedenker van de giftcard. Ze was al een jaar bezig met het plan, maar heeft de bon nu vervroegd uitgebracht vanwege de crisis. ,,Ik zie hoeveel ondernemers het nu moeilijk hebben. In de duurzame modebranche zijn het bijna allemaal kleine zelfstandigen, die ook vaak werken met kleine marches. Zij hebben het nu enorm zwaar en kunnen wel wat extra steun gebruiken.’’ Volgens Hogervorst zijn het momenteel vooral de grote, niet duurzame webwinkels die van de crisis profiteren. ,,Het is echt een lastige tijd nu voor kleine zelfstandigen. Dat vind ik ontzettend jammer.’’

Een van de ondernemers die meedoet met de duurzame waardebon is Lonneke Verbunt van de winkel BrandMission in Haarlem. Zij was negen jaar geleden een van de eerste ondernemers in Nederland die zich op duurzame, eerlijke modemerken richtte. Inmiddels verkoopt ze allerlei duurzame kleding, schoenen en accessoires. Maar ook woonspulletjes en cosmetica.

Net voor de crisis, besloot ze uit te breiden. Ze opende een tweede winkel in Amsterdam. Verbunt nam de duurzame winkel Nukuhiva in de Haarlemmerstraat over en maakte hier een tweede BrandMission van. ,,Hierdoor heb ik bijna geen reserves kunnen opbouwen. Bijna alles zit in de overname van die winkel. Dat maakt deze crisis ook voor mij heel lastig. Dit voorjaar hoopten we lekker aan de slag te gaan en nu is het veel onzekerheid. Tja, het is zuur. Ik kan het niet anders zeggen.’’

Door te gaan

Toch probeert ze er alsnog het beste van te maken, vertelt ze. ,,We proberen op allerlei manieren door te gaan. Helemaal niets doen, is geen optie.’’ Zo houdt ze haar twee winkels nog wel open, maar met aangepaste openingstijden. ,,Het is wel anders in de winkels hoor. Iedereen moet zich aan de richtlijnen houden. Dus afstand houden, niet te veel klanten tegelijk in de winkel. Het is ontzettend rustig in Haarlem en Amsterdam, dat merk je direct. Vooral de zaterdagen, waarbij het normaal lekker druk was in de winkels, doen pijn. Het is een heel bizarre tijd, maar ik denk dat dat voor alle ondernemers geldt.’’ Ook biedt ze klanten sinds kort privé stylingsessies aan in de winkel. ,,We hebben een stylingcoach die dat leuk vindt om te doen en daar nu alle tijd voor heeft. Een leuke ervaring voor klanten.’’

Wat haar in deze tijd vooral helpt is dat ze een webshop heeft, Brandmission.nl. ,,Die webshop loopt gelukkig nog goed. Ik sta nu allemaal pakketten in te pakken en klaar te maken. Het zijn vooral vaste klanten die nu bestellingen doen heb ik het idee. Daar ben ik zo ongelooflijk dankbaar voor. Ik heb wat acties lopen en heb aanbiedingen in de webshop. Tja, ik lever liever een beetje in zodat ik toch kan blijven verkopen. Ik merk dat je het in deze tijd echt van je vaste klanten moet hebben.’’

Verbunt heeft zich aangesloten bij de duurzame giftcard vertelt ze. ,,Ik vind het een goed initiatief. Hoe meer mensen kennismaken met duurzame mode, hoe beter. Ik hoop natuurlijk dat er ook bonnen bij mij verzilverd worden, want dan heb ik er pas profijt van.’’

Meer duurzame mode

Hogervorst, die ook een platform runt over duurzame ondernemers, hoopt met de giftcard meer modeliefhebbers te inspireren om duurzame keuzes te maken. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat ruim de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat hun kleding duurzaam is. Maar slecht veertien procent handelt hier ook naar en draagt daadwerkelijk duurzame kleding. Dat ’gat’ hoopt ze met de waardebon te verkleinen. Er zijn al ruim vijftig ondernemers bij de giftcard aangesloten. Het gaat bijvoorbeeld om modemerken, webshops en fysieke winkels. ,,Allemaal ondernemers die bezig zijn met duurzaamheid.’’ Ook kunnen ervaringen met de giftcard gekocht worden. Zo is het ook mogelijk een sessie bij een stylecoach ervan te kopen of om bijvoorbeeld een naaicursus in Amsterdam te volgen. ,,Ik hoop dat veel mensen het ook leuk vinden om zo’n kaart cadeau te geven. Ook als bedrijf kan je dat doen.’’

Er wordt ook gewerkt aan een gezamenlijke crowdfundingsactie om duurzame pioniers te steunen. Die zal zijn op 20 april.

Meer informatie en een giftcard bestellen kan via https://sustainablefashiongiftcard.nl/ Meer informatie over BrandMission is te vinden op Brandmission.nl

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen