Premium

Garage moet van de rechter ernstig verroeste camper terugnemen

Garage moet van de rechter ernstig verroeste camper terugnemen

Zaak: Roestcamper

Familie De Wit vs firma Mol

www.rechtspraak.nl

ECLI:NL:RBMNE:2020:795

Precies een jaar en welgeteld 4257 kilometer duurde de tevredenheid van de familie De Wit* over de tweedehands camper die ze voor 23.000 euro kochten bij de firma Mol*.

Toen de camper werd nagekeken voor de APK, constateerde de keurmeester zulke ernstige gebreken, dat hij de camper afkeurde.

Forse roestschade aan de draagbalk, zag hij, en ernstige slijtage van de bladveerrubbers. En meer. Schade die al ruim voor de aankoop van de camper aanwezig moet zijn geweest. Met de camper mag niet meer worden gereden. Voordat ze met garagebedrijf Mol contact zoeken, vraagt de familie eerst een expert grondig onderzoek naar de camper te doen. Die is verbaasd dat de ernstige slijtage en roestvorming niet zijn genoteerd in het rapport van de APK-keuring die destijds notabene een dag voor de aankoop was gedaan. De expert ziet ook dat nogal onprofessioneel en onvakkundig geprobeerd is om de roestschade aan de hoofdbalk te herstellen.

Gewapend met deze kennis vraagt de familie De Wit de garage om de schade te herstellen. Maar die laat weten dat het halfjaar garantie voorbij is en ze niet gaan repareren en dat ze de camper evenmin terugnemen. Daar laat de familie het niet bij zitten. Namens hen meldt Das rechtshulp de garage dat zij de koopovereenkomst ontbinden. Dat blijft echter zonder gevolg, zodat uiteindelijk toch de kantonrechter zich ermee moet bemoeien.

Heeft de garage gelijk dat ze een veilige, APK-goedgekeurde camper hebben verkocht waarover niet binnen de garantietijd is geklaagd en zij niet tot reparatie of terugnemen verplicht zijn? Of had de familie De Wit niet hoeven verwachten dat ze maar zo kort plezier zouden hebben van de camper? En dat ze al na zo weinig kilometers voor niet te voorziene herstelkosten komen te staan? Het laatste. De kantonrechter vindt dat de verkoper door de hoogte van de koopsom, door de uitgebreide onderhoudsbeurt voor de koop en vervangen onderdelen én door de één dag oude APK-keuring de indruk had gewekt dat de koper op korte termijn niet op hoge onderhoudskosten hoefde te rekenen. De camper is daarom non-conform - hij voldoet niet aan de gerechtvaardigde kopersverwachtingen. Daarom bevestigt de rechter de koopontbinding en moet het garagebedrijf de camper terugnemen, de aankoopsom terugbetalen plus nog eens bijna 3900 euro aan (juridische) kosten van de familie De Wit.

(* gefingeerde namen)

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.