Premium

Reisvoucher voor om coronacrisis geannuleerde vakantie is magere troost

Reisvoucher voor om coronacrisis geannuleerde vakantie is magere troost
© Illustratie Marc de Boer

Tienduizenden Nederlanders die van hun reis- of recreatieboeking tot in juni af moeten door de coronacrisis, komen vaak van een koude kermis thuis. Ze krijgen geen geld terug, maar worden gedwongen een ’waardebon’ te accepteren. Online reisbureaus geven vaak helemaal niet thuis.

Dat blijkt uit de vele kritische reacties die binnenkomen over ’gedraai en misleiding’ door aanbieders van vakantiereizen, losse vliegtickets en vakantiehuisjes. Ook op het speciale coronaspreek-uur van deze krant kwamen bij de advocaten van Van Diepen van der Kroef veel reacties binnen over hoe reisorganisaties omgaan met de situatie en vragen over hoe te handelen.

Geld terug

Reiskoepel ANVR heeft het nu zo geregeld dat voor geboekte pakketreizen (vlucht plus hotel) een zogeheten coronavoucher wordt uitgegeven dat wordt gedekt door garantiefonds SGR. Met dit reistegoed kan dan later een andere reis worden gekozen.

„Formeel heeft de consument recht op geld terug bij gedwongen annulering. Maar het probleem is dat de reisorganisaties dat financieel onmogelijk kunnen, omdat er nu even geen inkomsten meer zijn”, zegt voorzitter Frank Oostdam. De recreatiesector in Nederland heeft zo’n regeling niet. Topman Kees van Wijk van koepel Gastvrij Nederland en de Recron pleit voor een overbrugging door de rijksoverheid om boekingen van campings en bungalows financieel af te dekken. „Wij willen ook graag vouchers uitgeven, want onze ondernemers zitten in hetzelfde schuitje. Zij moeten veel verblijven schrappen.”

Allard Glijnis van Van Diepen van der Kroef kreeg op het spreekuur van de krant veel vragen van bezorgde lezers. „Moet ik nog wel betalen? Sommige aanbieders eisen nu nog zelfs de restantbetaling van de toerist, terwijl al zeker is dat de reis niet kan doorgaan. Daar zou ik dus niet op ingaan. Je kunt als particulier van de reisorganisatie eisen dat ze ’aannemelijk maken’ dat de reis doorgaat en anders: betaling opschorten.”

Glijnis kreeg tijdens het spreekuur te horen dat sommige organisaties een harde lijn volgen en met procedures dreigen bij niet betalen. Hij begrijpt dat de branche het liefste met vouchers werkt, maar stelt wel dat als bedrijven omvallen de vouchers mogelijk hun waarde verliezen. Zie hier de voorwaarden van de ANVR.

Ook ReisRecht-jurist Frans de Bray heeft zijn bedenkingen. ,Het consumentenrecht dreigt ineens te worden uitgeschakeld. Er mag best begrip zijn voor een branche in nood. Maar toeristen kunnen ook in geldnood komen. We worden overspoeld met klachten van consumenten die geen voucher willen en ook niet meer willen betalen voor een reis die niet doorgaat.”

Het regent klachten op sociale media over reisorganisaties die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Ook veel budgetvliegers en boekingplatforms op internet krijgen ervan langs. Bovendien schieten de prijzen voor toekomstige vakanties omhoog.

Afwijken

KLM zegt dat ze zich genoodzaakt ziet om af te wijken van de normale procedure voor terugbetaling van tickets vanwege de enorme aantallen reizen die nu geannuleerd worden. „Passagiers kunnen de reis binnen twaalf maanden alsnog met ons maken.” Oostdam van de ANVR benadrukt dat geld terug later altijd nog kan. „Maar het komende halfjaar even niet. Corona is overmacht voor iedereen.”

Met de ’coronavouchers’ financieren gedupeerde vakantiegangers feitelijk die tegenvallers voor de reisbranche. Daar tegenover staat dat veel consumenten nu zelf ook in nood verkeren. „Er zijn genoeg zzp’ers die nu aan de grond zitten. Dan is een paar duizend euro heel belangrijk”, zegt De Bray. „Er zijn ook mensen die tienduizenden euro’s hebben betaald voor een cruise of safari.”

Wie er echt op staat om geld terug te krijgen, kan de juridische weg kiezen. „Dat begint met een aangetekende brief waarin men de reisorganisatie in gebreke stelt. Daarna volgt een incassotraject”, zegt De Bray.

In het uiterste geval kan men het faillissement van de reisorganisatie aanvragen. De Bray acht dit niet ondenkbaar. „Als geen betaling volgt, kan het snel gaan. Hoe triest het ook is. Ik hoop dat iedereen het overleeft.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.