Premium

Lastig thuiswerken: Soestdijkstraat in Haarlem dag zonder stroom

Lastig thuiswerken: Soestdijkstraat in Haarlem dag zonder stroom
De Soestdijkstraat in Haarlem.
Haarlem

Caroline van Blerkom stond maandagochtend even raar te kijken. Haar föhn deed het niet. Het probleem lag echter niet bij het apparaat, maar bij Liander.

De netbeheerder besloot werkzaamheden uit te voeren in de Haarlemse Soestdijkstraat. Dit betekende voor de bewoners van een tiental woningen een dag zonder stroom.

Bijzonder ondoordacht, vond Van Blerkom. ,,In deze tijd waarin iedereen thuiswerkt en kinderen online onderwijs volgen, is elektriciteit cruciaal.”

Uitleg

Toen ze vorige week de brief met de aangekondigde werkzaamheden in de bus kreeg, vroeg ze Liander om uitleg. ,,Ik kreeg te horen dat ze er nog op terug zouden komen.”

Helaas bleek dat niet het geval. Maandagochtend werd ze met natte haren voor een voldongen feit gesteld. ,,Ik keek uit het raam, zag mannen aan het werk en realiseerde me dat de werkzaamheden doorgingen.”

Warme soep

Ze trok weer aan de bel bij de netbeheerder. ,,Deze keer lieten ze weten dat er twee kabels te dicht naast elkaar lagen. Ze moesten meteen worden verlegd, anders zou de hele wijk zonder stroom zitten. Maar die kabels liggen er toch al jaren? Zo’n vaart zal het wel niet lopen. Waarom moet dat midden in coronatijd?”

Geen wifi, geen verwarming, geen kokend water voor koffie of thee. Om half twee ’s middags vluchtten moeder en dochter Van Blerkom het huis uit naar haar kantoor. ,,Het werd toch wel erg frisjes thuis. Gelukkig kwam de overbuurvrouw met warme soep.”

Van Blerkom hoopt dat de inhoud van haar koelkast nog eetbaar is en de vriezer niet ontdooit. ,,Iedereen heeft natuurlijk zijn vriezer vol met etenswaren.”

Toch voegt ze er relativerend aan toe: ,,We vergelijken deze periode continu met oorlogstijd, maar wij zitten normaal gesproken nog lekker in een verwarmd huis. Het zou anders zijn als dit dagen zou duren.”

Storing

Een woordvoerder van Liander laat weten dat de netbeheerder de werkzaamheden in openbare ruimtes zoveel mogelijk wil laten doorgaan om juist het elektriciteitsnet te garanderen. ,,We begrijpen dat het vervelend is om in deze tijd zonder stroom te zitten. Daarom versturen we de brief een week van te voren, zodat mensen tijd hebben hun apparatuur op te laden.’’

Deze werkzaamheden, het repareren van een elektriciteitskabel, waren volgens Liander noodzakelijk om een spontane, langdurige storing te voorkomen.

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen