Premium

Leveranciers gaan interne systemen ontwerpen en bouwen voor Zr.Ms. Den Helder

1/2
Den Helder

Voordat Damen met het snijden van staal voor het transportschip gaat beginnen, zijn contracten getekend met leveranciers voor Zr.Ms. Den Helder.

Normaal gesproken worden leveranciers die een contract ondertekenen uitgenodigd op het hoofdkantoor van scheepsbouwer Damen, maar dit keer werden de papieren door drie verschillende directeuren getekend op hun eigen kantoor. In tijden van corona is alles anders en zo ook dit soort ceremonies, die steevast een feestelijk tintje behoren te hebben.

Woordvoerder Robin Middel zegt namens de scheepsbouwer: ,,Deze contracten betekenen 200 manjaren werk voor RH Marine en Heinen en Hopman. Zij gaan aan de slag met ontwerp, engineering, uitrusting en installatie van diverse systemen voor het transportschip dat luistert naar de naam van thuishaven Den Helder.”

Werkgelegenheid

De leveranciers bouwen systemen voor de elektriciteit, automatisering en klimaatbeheersing van het nieuwste marineschip. Damen: ,,Je ziet hier heel concreet dat het beleggen van scheepsbouw in eigen land ook in eigen land directe werkgelegenheid oplevert. Een voorbeeld dat hopelijk wordt nagevolgd bij de miljardenorder voor onderzeeboten.”

De ruwbouw van het nieuwe schip van de oorlogsvloot heeft op de Damen-werf in Roemenië plaats. Daar werd ook de basis gelegd voor de vier patrouilleschepen en de Karel Doorman die Damen in het vorige decennium bouwde voor de Koninklijke Marine.

Stalen platen

Nu de eerste leveranciers met ontwerp en bouw van de aan boord benodigde systemen en apparatuur zijn begonnen is ook de volgende fase in het bouwproces niet ver weg meer. Eerst zullen de stalen platen gesneden worden die in Roemenië de ruwbouw van de Den Helder gaan vormen. Zodra de kiel gelegd is, komt er een deputatie vlagofficieren naar de werf om daar een ceremonie uit te voeren die al ruim voor de Gouden Eeuw bestond in de Nederlandse scheepsbouw: het leggen van een munt in de kiel.

Tegenwoordig is dat een euromunt die door een hoge marineofficier in de kiel gelast wordt. Dit gebruik moet het vaartuig ’fortuin’ oftewel geluk brengen. Ook al gaat het om uiterst moderne scheepsbouw anno 2020, onder zeelui heerst nog steeds het geloof in een goed voorteken.

Als de ruwbouw gereed is wordt het transportschip naar Den Helder gesleept en zal het vaartuig bij de Marinewerf worden afgebouwd. Het is meer dan een halve eeuw geleden dat er in de stad gebouwd werd aan dit soort grote schepen.

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen