ACM heeft er begrip voor dat reisbranche coronavouchers uitgeeft

ACM heeft er begrip voor dat reisbranche coronavouchers uitgeeft
Voor vakanties die niet kunnen doorgaan, bieden reisorganisaties nu vouchers aan.
© Foto ANP / Remko de Waal

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft begrip voor het initiatief van de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche, om ’coronavouchers’ te ontwikkelen.

Deze tegoedbonnen verstrekken ANVR-reisaanbieders aan consumenten die een pakketreis hebben geboekt en betaald, maar vanwege de huidige situatie niet op reis kunnen. Zij ontvangen een voucher voor het bedrag van de reis.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: „Wij bevinden ons in een uitzonderlijke situatie die negatieve effecten heeft op consumenten én op ondernemers in de reisbranche. Gegeven deze situatie staan wij achter dit initiatief.”

De vouchers worden gedurende één jaar na uitgifte gedekt door de SGR-garantie tegen faillissement van de reisaanbieder. De ACM heeft als toezichthouder meegekeken naar de voorwaarden die aan deze voucher zijn verbonden. Het uitgangspunt daarbij was om een balans te vinden tussen de rechten van consumenten en het voortbestaan van de reisaanbieders.

Zo is afgesproken dat consumenten de vouchers ook kunnen inwisselen voor een reis die start op een later tijdstip dan binnen een jaar. Die nieuwe reis is dan gewoon gedekt door de SGR-garantie. Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.

De reisorganisatie mag hiervan in het voordeel van de consument afwijken. Hiermee blijft dus hun recht op geld terug in stand maar alleen op een later tijdstip. Ook is afgesproken dat de reisaanbieders geen administratiekosten rekenen voor de voucher dan wel geld terug. Voor meer informatie over de regeling zie de website van de ANVR .

De ACM zal de uitvoering van de regeling kritisch volgen, onder andere aan de hand van signalen bij ACM ConsuWijzer. Daarbij zal de ACM niet aarzelen op te treden als de rechten van consumenten onvoldoende worden gerespecteerd.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.