Premium

Huis-aan-huisbladen kijken met hoop naar lezers voor redding, en kloppen aan bij de overheid voor steun

Huis-aan-huisbladen kijken met hoop naar lezers voor redding, en kloppen aan bij de overheid voor steun
Amsterdam

Het is wreed: het (online) nieuws van de huis-aan-huisbladen wordt in coronatijd gelezen als nooit tevoren. Maar de lokale kranten dreigen toch massaal om te vallen, als gevolg van het wegvallen van hun enige inkomstenbron: de advertenties.

Kranten en omroepen die volledig afhankelijk zijn van inkomsten uit advertenties, hebben het nu moeilijk. Complete advertentiecampagnes worden geannuleerd. Niet alleen huis-aan-huisbladen hebben hiermee te maken, maar ook de commerciële omroepen. John de Mol van mediabedrijf Talpa heeft al ’draconische maatregelen’ aangekondigd. Dat betekent ontslagen. ’Treinblad’ Metro verschijnt sinds deze week niet meer op papier, maar alleen nog online. Zowel de advertenties als de distributiemogelijkheid vielen weg.

Huis-aan-huisbladen zoeken nu nieuwe verdienmodellen op. Daarbij kijken ze af bij de dagbladen, die nog redelijk gespaard blijven in de coronacrisis. Deze krant bijvoorbeeld is voor driekwart van zijn inkomsten afhankelijk van abonnementsgelden. De abonnees stromen toe sinds het begin van de crisis. Mediahuis heeft in slechts een paar weken tijd enkele duizenden abonnees kunnen bijschrijven. Iedereen wil op de hoogte zijn van het laatste coronanieuws.

Dat willen de huis aan huisbladen ook wel. Enter Media, met zijn thuisbasis in Weesp, vraagt de lezers van het Weesper Nieuws en de Gooi- en Eembode - om maar enkele uitgaven te noemen - om abonnementsgeld te gaan betalen. De lezers krijgen daar een paar extra artikelen voor, en steunen hun lokale nieuwsvoorziening. Maar Buijze Pers in de bollenstreek trekt tijdelijk de stekker uit een aantal bladen, zoals het Lisses en Hillegoms Nieuwsblad. Die verschijnen een tijdje niet meer, totdat de kopij- en advertentiestroom weer aantrekt. De lokale nieuwsvoorziening wordt in de bollenstreek voorlopig voortgezet door de Weekendkrant, die een dag eerder verschijnt: op donderdag.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten pleit ervoor dat gemeenten ’hun’ lokale huis aan huisbladen financieel steunen om ze door de crisis te helpen. Behoud van de bladen is volgens de NVJ van belang voor de lokale democratie. De bond wil de zaak ook aankaarten bij minister Slob.

Adri de Bruijn van Enter Media laat weten dat zijn in het Gooi gevestigde bedrijf nog redelijk goed vaart. Maar de weggevallen advertentiemarkt maakt het wel nijpend. ,,Gelukkig waren we vorig jaar al begonnen met de verkoop van abonnementen. We hebben lezers hier de afgelopen tijd aan herinnerd en dat heeft een enorm aantal betalende abonnees opgeleverd.” Voor het abonnementsgeld krijgen mensen extra nieuws.

Toch sluit ook Enter zich aan bij de oproep van alle nieuwsbladuitgeverijen aan burgemeesters om meer geld in de bladen te steken, zo lang de coronacrisis duurt. Dat kan door bijvoorbeeld meer advertentieruimte in te kopen, waardoor de gemeenten hun berichtgeving aan de burgers kunnen verruimen. ,,Wij roepen de burgemeesters op om ons medium hiervoor extra in te zetten”, aldus De Bruijn.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen