Premium

Janco (69) en Ineke (70) Barentsz uit Heiloo zijn gestrand in Nieuw-Zeeland, waar sinds woensdag de noodsituatie geldt. ’Ze laten ons gewoon in de kou staan’

Janco (69) en Ineke (70) Barentsz uit Heiloo zijn gestrand in Nieuw-Zeeland, waar sinds woensdag de noodsituatie geldt. ’Ze laten ons gewoon in de kou staan’
Janco en Ineke Barentsz tijdens een boswandeling bij Te Aroha.
© Foto aangeleverd
Te Aroha, Nieuw-Zeeland

Janco Barentsz en zijn vrouw Ineke uit Heiloo logeren momenteel bij vrienden in het Nieuw-Zeelandse Te Aroha, op het Noordereiland, zo’n 150 kilometer ten zuidoosten van Auckland. Corona heeft deze uithoek nog niet bereikt, maar toch zouden ze veel liever teruggaan naar huis, naar hun kinderen en kleinkinderen. Maar dat lijkt inmiddels een mission impossible. ,,We zitten hier vrijwel zeker nog vier tot zes weken.’’

Half februari vertrok het echtpaar voor een rondreis van vijf weken door Nieuw-Zeeland. ,,Er was toen nog helemaal niks aan de hand’’, vertelt Barentsz vanuit Te Aroha. ,,Ja, in China, maar in de rest van de wereld niet.’’ Ze trokken rond, bewonderden de natuur en bezochten de Maori. Gedurende hun vakantie werd echter steeds duidelijker dat het goed mis was en inmiddels zijn ze gestrand. Hun vakantie zit erop, maar de terugreis is nog lang niet in zicht.

Janco (69) en Ineke (70) Barentsz uit Heiloo zijn gestrand in Nieuw-Zeeland, waar sinds woensdag de noodsituatie geldt. ’Ze laten ons gewoon in de kou staan’
Janco Barentsz begroet tijdens zijn Nieuw-Zeelandreis een Maori op traditionele wijze: met de neuzen tegen elkaar. ,,Een paar weken geleden kon dat nog, nu ook daar niet meer.’’
© Foto aangeleverd

,,Wij zitten goed hoor’’, benadrukt Barentsz. ,,Wij hebben het geluk dat we hier vrienden hebben, bij wie we terecht konden en waar we ook terug konden komen toen onze vlucht geannuleerd was.’’ Want dat was de realiteit van de afgelopen week; de ene na de andere mogelijke thuisreis die in rook opging.

Op slot

Ze zouden oorspronkelijk met Cathay Pacific terugvliegen vanuit Auckland via Hongkong naar Amsterdam. In eerste instantie hield de luchtvaartmaatschappij zelf vliegtuigen aan de grond en vervolgens gooide Nederland het luchtruim deels op slot. ,,Er is wel weinig corona in Hongkong, maar het valt onder China en voor vluchten uit China zijn de Nederlandse grenzen gesloten’’, aldus Barentsz. Intussen liet hun reisorganisatie, Travelessence, weten niet heel veel voor ze te kunnen doen. ,,Ze zeiden dat ze gestrande reizigers eerder al hadden gewaarschuwd en hadden aangeraden zelf een terugreis te regelen, maar dat bericht heeft ons nooit bereikt.’’

Er gloorde even hoop. De reisorganisatie had geregeld dat ze afgelopen zaterdagochtend vanaf Auckland via Melbourne en Hongkong naar Brussel konden vliegen. ,,De reis verder naar Amsterdam moesten we zelf regelen.’’ Niet ideaal, maar dan waren ze in ieder geval veel dichter bij huis geweest. Toen ze zich echter om half zes ’s morgens op het vliegveld van Auckland meldden, kregen ze te horen dat wat de avond daarvoor nog wel kon, niet meer mogelijk was: die nacht had de Australische regering het luchtruim gesloten voor transferreizigers, dus de overstap in Melbourne was onmogelijk geworden.

Geen garantie

Een vlucht naar Amsterdam was al een utopie, een door Travelessence aangedragen vlucht -’die we dan zelf moeten betalen’-naar Frankfurt komende vrijdag was nog een mogelijkheid geweest. Ware het niet dat inmiddels Hongkong en Singapore het luchtruim hebben gesloten voor al het vliegverkeer. ,,Hierdoor is de westelijke route naar Nederland hermetisch afgesloten’’, zegt Barentsz. ,,We kunnen alleen misschien nog via Amerika vliegen, maar Trump zal wel snel volgen.’’

Pogingen zelf iets anders te regelen, leverden niks op. ,,We zouden heel misschien via San Fransisco naar Amsterdam kunnen vliegen, maar dat is ook heel onzeker en dan ben je meer dan tweeduizend euro per persoon kwijt. Een bevriende KLM-piloot heeft ook nog voor ons gekeken, maar hij komt er ook niet door.’’ Hun verbazing was dan ook groot toen ze hoorden dat dinsdagmiddag vanuit Hongkong toch nog een KLM-vliegtuig naar Amsterdam is gevlogen. ,,Daar wisten wij niks van, als ze ons daarover hadden geïnformeerd, hadden we misschien nog naar huis gekund.’’

Janco (69) en Ineke (70) Barentsz uit Heiloo zijn gestrand in Nieuw-Zeeland, waar sinds woensdag de noodsituatie geldt. ’Ze laten ons gewoon in de kou staan’
Lange rijen woensdag voor een supermarkt in Christchurch Nieuw-Zeeland, waar iedereen nog snel wil inslaan voor de noodsituatie van kracht wordt.
© Foto AP/Mark Baker

Lockdown

Zelfs als er nog een oplossing voorhanden zou zijn, is het nog maar de vraag of ze naar de luchthaven zouden kunnen komen; Nieuw-Zeeland heeft woensdag een complete lockdown afgekondigd. ,,En de noodsituatie is van kracht’’, vertelt Barentsz. ,,Iedereen, zowel bewoners als toeristen, kreeg een alert op de telefoon dat je alleen nog met een geldige reden de deur uitmag, bijvoorbeeld om boodschappen te doen. En maar met één persoon tegelijk. Bij overtreding kun je een boete van 4000 dollar krijgen of zelfs een gevangenisstraf.’’

Janco (69) en Ineke (70) Barentsz uit Heiloo zijn gestrand in Nieuw-Zeeland, waar sinds woensdag de noodsituatie geldt. ’Ze laten ons gewoon in de kou staan’
Waitawa regional park ten noordoosten van Auckland, 18 maart.
© Foto aangeleverd

En dus zit het echtpaar Barentsz voorlopig noodgedwongen bij hun vrienden in Te Aroha. ,,We zitten hier veilig hoor’’, beaamt hij. ,,Maar we willen wel heel graag terug. En voor ons valt het misschien mee, maar er zijn veel meer gestrande Nederlandse reizigers in Nieuw-Zeeland en Australië. In deze tijd van het jaar zijn dat vooral jonge stellen met niet-schoolgaande kinderen en gepensioneerde ouderen. Die moeten nu dus weken langer een hotel betalen, hier verblijven en zelf hun terugvlucht bekostigen. Dat loopt zo op tot meer dan 12.000 euro heb ik berekend, dat kan echt niet iedereen zomaar betalen.’’

Medicijnen

Bovendien maakt hij zich ook zorgen vanuit zijn medische achtergrond; hij is gepensioneerd orthopeed. ,,De helft van die mensen is medicijngebruiker. Ik zelf ook, maar ik heb via mijn vrienden hier medicijnen kunnen krijgen. Want die medicijnen raken op een gegeven moment op en probeer dan maar zelf iets te regelen hier. De gezondheid van die reizigers komt in gevaar.’’

Hij is van mening dat Travelessence en de Nederlandse overheid te weinig doen en hebben gedaan om al deze reizigers te helpen. ,,Als reisorganisatie is Travelessence er verantwoordelijk voor om ons veilig terug te brengen naar Amsterdam. En als dat hen niet lukt, zou Buitenlandse Zaken dit moeten regelen. Voor mijn part laten ze ons op een militair vliegveld landen, er is tien miljoen beschikbaar voor repatriëring, maar wij merken er niks van.’’

Het ministerie heeft eerder deze week een website in het leven geroepen, waar gestrande reizigers zich kunnen melden. ,,Maar als je daar invult dat je via een reisorganisatie reist, wordt de site meteen gesloten, dan moet je het daar maar gaan regelen. We voelen ons zo langzamerhand derderangs burgers, ze laten ons gewoon in de kou staan.’’

Slapeloze nachten voor oprichter reisorganisatie

Hij heeft er slapeloze nachten van, vertelt oprichter en mede-eigenaar Andrew Morten van de in Australië- en Nieuw-Zeelandreizen gespecialiseerde reisorganisatie Travelessence. ,,Ik vind het verschrikkelijk’’, vertelt hij geëmotioneerd. ,,Ik wil die mensen zo graag helpen naar huis terug te kunnen keren.’’

Zeven dagen per week, 24 uur per dag zijn hij en zijn medewerkers in touw om een oplossing te vinden voor de gestrande Nederlandse reizigers in Nieuw-Zeeland en Australië. Inmiddels hebben ze zo’n driehonderd reizigers om kunnen boeken op andere vluchten. ,,Maar er zitten er nu nog 150 à 160 vast. We zitten allemaal klem. Het ene na het andere luchtruim wordt gesloten. Dan denk je een oplossing te hebben gevonden, maar dan wordt er weer op het laatste moment een deur voor je neus dicht geslagen en is al je werk voor niks geweest. We willen niks anders dan die mensen naar huis te helpen,’’

Noodsituatie

Dat de gestrande reizigers op torenhoge kosten worden gejaagd, spreekt hij tegen. ,,Wij werken niet met hotels, maar met particuliere organisaties, die ook wel begrijpen dat dit een noodsituatie is. We hebben alle reizigers gevraagd te laten weten waar ze zijn, zodat wij met onze aanbieders een sterk gereduceerd tarief kunnen regelen. Natuurlijk hebben wij een verplichting naar onze klanten, maar dit is overmacht. We doen wat we kunnen.’’

Dat het zo mis zou gaan, had niemand verwacht, stelt hij. ,,Ik zit al dertig jaar in de reiswereld. Ik heb 9/11 meegemaakt en sars. Maar dit scenario, dat het in zo’n korte tijd op deze wijze zo mis zou gaan, dat heeft niemand kunnen voorspellen. En als iemand dat wel had gedaan, had ik gezegd: dat gebeurt niet. Maar dat gebeurt nu dus wel. En niemand heeft het zien aankomen.’’

Ook zijn hoop is nu gevestigd op de overheid. ,,We zijn met veertien à vijftien touroperators in overleg over repatriëringsvluchten. Het is eind hoogseizoen in Australië en Nieuw-Zeeland, ik denk dat er in totaal nog duizenden toeristen vast zitten, waarvan zo’n 750 Nederlanders. Er moet een diplomatieke oplossing komen, vanuit de Nederlandse overheid of die van Nieuw- Zeeland. Zij profiteren van de toeristen, dan hebben ze ook de verplichting iets terug te doen.’’

Het ministerie van Buitenlandse Zaken was vooralsnog niet voor reactie bereikbaar.

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen