Premium

Duurzame pizzadoos én warmere pizza

Duurzame pizzadoos én warmere pizza
Ton Kooiman :,,Net als veel andere mensen heb ik de pest aan een koude pizza . Als uitvinder wil je daar dan gelijk iets mee doen.”
© Eigen foto

Een uitvinder die haast maakt met eten voor de pizza koud is; die moet daar wat mee. Het leidde tot de Cartonney-uitvinding waardoor de pizza langer warm blijft én de doos voortaan bij het oud papier kan. En dat levert in pizzaminnend Nederland zomaar een besparing van twaalf miljoen vierkante meter papier op.

Ton Kooiman (65) restaurateur van muziekinstrumenten én uitvinder, was nog laat aan het werk: ,,Ik dacht, eigenlijk tegen mijn gewoonte in; laat ik een pizza bestellen”. De lokale pizzeria gebeld, pizzakoerier bezorgde hem en Kooiman snelde met de doos terug naar zijn werkplaats. ,,Dan ga je snel eten anders is je pizza koud en daar heb ik, net als veel andere mensen, de pest aan. Als uitvinder wil je daar dan gelijk iets mee doen.”

Hij knipte met een schaar een luikje in de achterzijde van de doos: ,,Toen bleef hij warmer, maar moest je nog steeds telkens de doos open doen om de pizza te draaien”. De keer daarop had hij een draaischijf klaarliggen, die schoof hij onder de pizza en knipte weer een gat aan de achterzijde; het idee voor de duurzame pizzadoos, de ’Cartonney Box’ was geboren. We hebben het over 2017.

Kooiman bedacht tot die tijd vooral hulpstukken voor muziekinstrumenten. Veel uitvindingen die betrekking hebben op ergonomie, bijvoorbeeld een duimsteun voor een klarinet waardoor die makkelijker is vast te houden en rsi-klachten voorkomen worden.

De knip-en-plakpizzadoos was een vreemde eend in de bijt, waarvan hij niet gelijk de potentie zag. Die zag Pascal Arts van StartupDesk wel. ,,Pascal is een goede vriend van mij. Hij was net zijn bedrijf gestart en zag er wel wat in.” Daarna ging het balletje rollen. De eerste verbetering van de pizzadoos in ruim zestig jaar en eentje waarmee je volgens het KIDV (Kennis instituut Duurzaam Verpakken, red.) twaalf miljoen vierkante meter papier kunt besparen, opnieuw kunt gebruiken.

Een weetje tussendoor: de huidige pizzadozen mogen niet bij het oud papier, daar mag alleen schoon papier bij. ,,De draaischijf vangt de vettigheid op, waardoor de doos verder schoon blijft en daar dus wel bij kan. Alleen de schijf gaat bij het restafval”, legt de uitvinder uit. Komt nog bij dat pizza’s lang warm blijven en de doos niet veel duurder is dan een gewone.

Op advies van Arts paste hij het ontwerp nog aan: ,,Hij gaf aan dat het handig is als zo’n doos in één keer gestanst wordt, dus uit één stuk karton gemaakt kan worden, een aanpassing die twee weken kostte. Maar het basisidee is zo eenvoudig, dat het bijna meteen bedacht en gemaakt is”. Het opzetten van de start-up rondom het ontwerp die de naam Cartonney kreeg, was een hele klus. ,,Alleen al het patenteren, omdat het ontwerp simpel is, moet je het correct beschrijven om het te beschermen.”

Het enthousiasme van Maarten Halma van Halma Solutions hielp: ,,Maarten is een echte verpakkingsman, hij zag veel potentie in het idee”. Er werden bv’s opgericht en de hele papierwinkel met notarissen afgewikkeld. ,,Gaandeweg merk je dan dat je veel meer kan dan je denkt. Verkopen, onderhandelen. Dit is allemaal nieuw voor mij en superspannend. Ik kan Maarten altijd om advies vragen, maar uiteindelijk ligt het bij mij op mijn bordje.” Kooiman zit bij grote partijen aan tafel; groothandelaren en pizzaketens. ,,Nee, nog geen namen, dat kan niet zolang zaken nog niet beklonken zijn.”

Stripboek

Om aan tafel te komen bij die partijen bedacht hij een uniek promotiemiddel: een stripboek, een kinderboek, waarin het verhaal van idee tot ontwerp wordt uitgelegd. ,,De innovatiemanager van een groothandel vond het fantastisch”, vertelt hij. Het boek dient ook een ander doel: ,,De jeugd aanmoedigen om jezelf te zijn en je dromen te volgen”. Kooiman, over zichzelf: ,,Dat jongetje dat een beetje een wereldvreemd was vroeger, blijkt wel wat te kunnen”. Het boek is een hart onder de riem voor alle jeugdige dromers.

Zie je wat aan de pizzadoos? ,,Niet echt, er staat wel nadrukkelijk ‘hier openen’ op, maar verder geven partijen hun eigen design aan de dozen”, antwoordt de uitvinder. ,,Omgekeerd is het een voordeel dat deze doos ook op de oude manier te gebruiken is, gewoon openklappen. Er wordt geen verandering van de markt gevraagd. Dat is altijd positief voor een uitvinding. Je komt er vanzelf achter dat het anders kan.”

,,Als ik door de supermarkt loop, zie ik nog allemaal dingen die ik kan verbeteren.” Kooiman gaat voorlopig nog door: ,,Ik ga hartstikke door, het voelt alsof ik pas net begin”.

Yvonne Hulsbos

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.