Critici hopen op minder vluchten en een enkeling op een failliet KLM

Critici hopen op minder vluchten en een enkeling op een failliet KLM
De eerste toestellen van Transavia staan al geparkeerd.
© foto ANP
Schiphol

De komende dagen komt de luchtvaart in Nederland vrijwel tot stilstand. Tegenstanders van Schiphol kraaien victorie. Het wordt immers een stuk stiller. Zij hopen dat Schiphol blijvend krimpt.

„Corona lijkt me een mooi moment voor verkleining luchtvaart; laat #klm lekker failliet gaan”, twitterde Ewald Engelen deze week. Die opmerking stookte het vuurtje tussen voor- en tegenstanders lekker op. „Daar wordt heftig op gereageerd zeg! Kennelijk hebben veel mensen nog niet door dat er voor vliegverkeer in een duurzame wereld geen plaats is.”

Nu zijn er wel meer mensen die losgaan op sociale media, maar Engelen is niet zo maar iemand. Hij is hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij staat bekend als iemand die kritisch is over de globalisering en het feit dat China de ’fabriek van de wereld’ is geworden, waardoor er zoveel transport nodig is. Engelen is daarnaast lid van de Partij voor de Dieren en heeft een relatie van Marianne Thieme, die eerder veel kritiek kreeg omdat zij zoveel vloog.

Petitie

Het feit dat KLM en andere airlines al vorige week op staatssteun aandrongen, zette ook veel kwaad bloed. Vijf actiegroepen zijn donderdag een petitie gestart om aan de steun de voorwaarde te verbinden dat er dan een forse krimp van de luchtvaart komt. Volgens initiatiefnemer SchipholWatch kunnen de KLM-medewerkers de komende maanden beter aangrijpen om zich te laten omscholen naar beroepen waar echt behoefte aan is.

Bewoners

Negentig procent minder vluchten de komende maanden op Schiphol. „Ik hoor van velen dat ze opgelucht ademhalen”, zegt Matt Poelmans, die in de Omgevingsraad Schiphol de bewoners vertegenwoordigt. Hij doelt op de geluidsoverlast die het huidige Schiphol geeft.

„We moeten deze crisis aangrijpen voor een fundamentele herbezinning op de luchtvaart. Wij denken dat het wel een beetje minder kan. Van de huidige 500.000 vluchten kunnen er 100.000 af zonder dat dat gevolgen heeft voor de economie”, aldus Poelmans. Hij wijst er op dat veel Europese vluchten overbodig zijn. ,,De opmerkingen van Engelen over een faillissement van KLM deel ik totaal niet. Het netwerk van KLM is zeker van belang voor Nederland. Het gaat straks om de vraag hoeveel vluchten echt nodig zijn.’’

Steun

Er is ook heel veel steun voor KLM, Transavia en andere airlines. KLM heeft 30.000 werknemers in Nederland en daarnaast zijn er nog dik 100.000 mensen direct afhankelijk van de luchtvaart. Tevens wordt gewezen op het belang van een goed verbindingennet voor het internationale bedrijfsleven. Dat is ook de reden dat het kabinet al vorige week steun toezegde aan de sector. Het Engelse FlyBe ging al kopje onder.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen