Premium

’Schoolplein van De Koningsspil in Oosthuizen is veredelde parkeerplaats’

’Schoolplein van De Koningsspil in Oosthuizen is veredelde parkeerplaats’
Actie op schoolplein Koningsspil in Oosthuizen.
© Foto Ella Tilgenkamp
Oosthuizen

Het schoolplein is niet meer dan een veredelde parkeerplaats. De omschrijving van raadslid Pim Bliek (PvdA) over het plein van basisschool De Koningsspil in Oosthuizen komt goed overeen met de huidige situatie. Het is hoog tijd om daar verandering in te brengen, vinden kinderen, ouders, schoolbestuur en de gemeente Edam-Volendam.

De komende tijd worden ideeën verzameld hoe het schoolplein leuker en beter kan worden gemaakt voor de kinderen. Het plein is in eigendom van de gemeente Edam-Volendam. De gemeente is nu in overleg met de school over het onderhoud en de inrichting van het schoolplein. Ook wordt gekeken of dit plein een buurtspeelplaats kan worden.

Landelijk

Directeur Sieta Dolstra: ,,Onze kinderen groeien op in een landelijke omgeving, maar het schoolplein is het juist het tegenovergestelde. Het lijkt meer op een stedelijk plein. Dat is toch tegenstrijdig?’’

Momenteel zijn er drie problemen: het huidige plein is verzakt, biedt te kort speeluitdagingen en heeft geen schaduwplekken. Dirk Dijkshoorn van Zeevangs Belang was woensdagmiddag met een aantal andere raadsleden op de school aanwezig om over de problemen en de oplossing te praten. ,,Meer groen is heel belangrijk. In de zomer is het veel te heet met al het asfalt. Er is nergens een schaduwplek.’’

Leerkrachten en ouders hebben in het verleden zelf de tuin achter de school al opgeknapt. ,,We begonnen destijds met vijftig enthousiaste ouders en leerkrachten. Uiteindelijk waren er nog vijf over. Dat is ook logisch want het moest allemaal in onze vrije tijd gebeuren. Mijn man vroeg destijds aan mij of ik met hem was getrouwd of met de school’’, zegt Dolstra.

De betrokkenen willen nu meer initiatief vanuit de gemeente. En het liefst zo snel mogelijk.

Aan de slag

Dolstra: ,,Ze zijn momenteel vanuit de gemeente bezig om een Kiss&Ride-zone aan te leggen. Waarom gaan ze niet in een keer door met het schoolplein? De mensen en de materialen zijn er toch al.’’

Dijkshoorn benadrukt de rol van de ouders in dit proces. ,,Kom vooral met ideeën en denk ook na over eventuele sponsoring. Hoe meer geld, hoe mooier het plein kan worden. Misschien is er een hoveniersbedrijf in de omgeving dat wat bomen kan sponsoren.’’

Wat vinden de kinderen van het schoolplein?

’Schoolplein van De Koningsspil in Oosthuizen is veredelde parkeerplaats’

Luuk Honings (12)

Cijfer voor het huidige plein?

,,Een 5. Ik vind alleen de achtertuin goed. Dat is de ruimte waar de kleinste kinderen spelen.’’

Hoe ziet jouw ideale schoolplein eruit?

,,Een groot voetbalveld met kunstgras, of gewoon gras. Een plek waar je kunt voetballen zonder dat de bal andere kinderen raakt. Ik wil ook meer ruimte voor de kleinsten. Voor hen is een schommel leuk. Dat hadden wij vroeger ook en ik heb daar mooie herinneringen aan.’’

’Schoolplein van De Koningsspil in Oosthuizen is veredelde parkeerplaats’

Evy Hellingman (8)

Cijfer voor het huidige plein?

,,Een 7. Het is best groot en je kunt je er vermaken tijdens de pauzes. Ook is er een voetbalveld.’’

Hoe ziet het ideale schoolplein eruit?

,,Ik wil meer bomen, het liefst ook waar we in kunnen klimmen. Bomen geven schaduw, het is in de zomer heel erg warm op het plein. Een paar schommels vind ik ook leuk en een overkapping zodat we droog kunnen staan als het regent. En meer uitdaging om te spelen. Voor anderen wil ik een beter voetbalveld, zelf speel ik meestal niet mee.’’

’Schoolplein van De Koningsspil in Oosthuizen is veredelde parkeerplaats’
© ee

Trinity Rotgans (9)

Cijfer voor het huidige plein?

,,Een 7,5. Het is niet stom, maar het kan veel leuker. Wat wel leuk is, is het kingbalveld op de parkeerplaats.’’

Hoe ziet het ideale schoolplein eruit?

,,Ik wil graag een glijbaan op het plein. Een groter voetbalveld is leuk, we hebben er wel al eentje. Ook een hobbelbaan of parcours wil ik, daar kun je overheen kruipen.

Lees hier de digitale editie



Volg ons