Premium

Peter Koene uit Velserbroek was ooit sneller dan Ayrton Senna

Peter Koene uit Velserbroek was ooit sneller dan Ayrton Senna
In deze auto glibbert Peter Koene met tachtig kilometer per uur over ijsvlaktes.
© Foto Studio 2 Media/Gwendelyn Luijk
Velserbroek

In de jaren zeventig was autohandelaar Peter Koene uit Velserbroek een ster binnen het Nederlands kartteam. Tegenwoordig rijdt hij in een klassieke Fiat rally’s op glad ijs.

„Alles klopte. Ik voelde het al in de garage en daarna op de baan. De banden sleten niet te hard, de motor hield zich goed. Ik wist dat ik naar de overwinning reed.”

Peter won die dag in 1979 het wereldkampioenschap karten. Een foto van de huldiging ligt nog altijd voor het grijpen bij Fiat-dealer Koene in Velserbroek.

Peter (62) runt samen met met zijn broer Fred de zaak die hun vader in 1952 begon. Het was diezelfde broer tegen wie hij als tiener felle wedstrijden reed op de kartbaan in Uitgeest.

„Hij net zo snel als ik en andersom. Mijn vader begon ons te coachen. Dan stond hij langs de baan en moesten we remmen precies waar hij dat aangaf. De volgende ronde stond hij een metertje verder in de bocht, maar dat vertelde hij ons natuurlijk niet.”

Zowel Fred als Peter schopte het tot het nationaal kartteam. Er volgden Nationale Kampioenschappen, Europese Kampioenschappen en als kers op de taart het Wereldkampioenschap in Portugal. Anders dan bij een estafetterit, waarin de teamleden elkaar afwisselen, wordt het WK individueel verreden.

Peter: „In de voorrondes eindigde ik bij de beste tien. In de finale won ik in twee van de drie heats. Alleen Ayrton Senna kon me nog inhalen. Hij won de derde heat en toen hij over de streep kwam, dacht Senna dat hij de winnaar was. Vuist al in de lucht. Maar omdat we in punten gelijk stonden, werd er gekeken naar de tijdrit en daarin was ik sneller geweest.”

In zekere zin waren Senna en Koene teamgenoten. Beiden reden voor DAP. Ironisch genoeg was de fabriek niet erg gelukkig met het WK- resultaat. „Ze waren verontwaardigd, want ik was maar een amateur en Senna was de fabrieksrijder.”

Formule 1

Het kartavontuur van Peter duurde van ’72 tot ’89. In die tijd reed Koene ook samen met Jos Verstappen, die net als Senna later in de Formule 1 zou belanden. Die ambitie had Koene niet.

„Enerzijds was het een kwestie van geld. We hadden wel wat kleine sponsors, maar voor de Formule 1 is veel meer nodig. Bovendien wilde ik liever karten. Ik hield van die strijd om de laatste millimeter. Maar dat zeg ik nu hè: als me een stoeltje in de Formule 1 was aangeboden, had ik er misschien anders over gedacht.”

De Formule 1 volgt hij wel, maar hij kijkt liever niet met vrienden. „Ik ben een Ferrari-fan. Met wat pech zit je tussen twintig Verstappen-fans in je eentje blij te zijn als Ferrari wint. Nee, dank je.”

De liefde voor alle Italiaanse auto’s is groot, niet zo vreemd natuurlijk voor iemand die al zijn leven omringd is door Fiats. Als kind speelde Peter al in de garage en nog steeds is hij daar graag te vinden om te helpen een ’rammeltje’ in een motor op te lossen.

Van alle Italiaanse wagens heeft met name de Fiat 124 Spider een bijzonder plekje in zijn hart. Zijn eerste exemplaar kocht Peter in 1982 van een oom. In de plaatwerkerij van zijn vader maakte hij het gebutste blik weer puntgaaf. Tot twee keer toe heeft hij die wagen verkocht en na jaren weer teruggekocht.

„Die auto is als een boomerang, die steeds weer terugkomt. De 124 Spider kan ik inmiddels met mijn ogen dicht uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Ik heb ook wel klanten die hun klassieker daarom speciaal naar ons toebrengen voor het onderhoud.”

Peter heeft acht auto’s, waarvan vijf ’spiders’. Restauratie is een hobby van hem. „Zo’n oldtimer heeft iets eerlijks. Wat je ziet, is wat je krijgt.”

Spekglad

Met één van zijn wagens rijdt Peter rally’s, waaronder de Winter Trial, een rally met honderd klassieke wagens in de sneeuw. „Je rijdt 2600 kilometer in een week, niks over de snelweg. Een rally is niet alleen rijwerk, maar ook denkwerk. Je moet de beste route naar een bepaalde plek zien te vinden en elke seconde die je te laat aankomt, krijg je strafpunten.”

Onderdeel van de Winter Trial is het rijden over ijsvlaktes: meren of ondergespoten weilanden. „Als je met tachtig kilometer per uur over ijs rijdt, is dat opeens heel hard.”

Hij laat een filmpje zien waarin hij slippend over het ijs gaat. Achter hem maakt een andere auto een spin. „Je mag niet op kettingen of spikes rijden, dus je glibbert van de ene naar de andere kant. Daar kun je als rijder echt je ei in kwijt. Ja, mijn ervaring met karten komt me daarbij goed van pas. Die manier van rijden verleer je niet. Het gaat allemaal om reactievermogen.”

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen