Premium

Directeur Enkhuizer Zeevaartschool over ontwikkelingen in onderwijs: ’Zeilvaart is opnieuw relevant geworden’

Directeur Enkhuizer Zeevaartschool over ontwikkelingen in onderwijs: ’Zeilvaart is opnieuw relevant geworden’
Cosmo Wassenaar bij blikvanger Kaatje, in de tuin van de Enkhuizer Zeevaartschool.
© Foto Theo Groot
Enkhuizen

De lokalen van de Enkhuizer Zeevaartschool zijn deze ochtend leeg. In het kantoortje ernaast zit directeur Cosmo Wassenaar. ,,Door de stijgende brandstofkosten wordt de zeilvaart weer relevant’’, weet de directeur, die sinds augustus de school alleen leidt, zeker.

Voor zijn werk rijdt hij met regelmaat vanuit het Friese plaatsje Nijland, waar hij woont, naar Enkhuizen. „Ik ben nu zeven jaar actief in de directie, in eerste instantie samen met Bernt Folmer. Sinds augustus vorig jaar doe ik het alleen.” Voor hij directeur werd, was hij al ruim vijf jaar aan het werk als freelance-leraar bij de school. Hij was daarvoor en daarnaast kapitein op zeilschepen, leraar aardrijkskunde en afdelingshoofd in het voortgezet onderwijs.

„Alternatieve voortstuwingsmethoden, aan de wind gerelateerd, hebben de toekomst in de vrachtvaart”, begint Wassenaar. Om die reden onderzoekt hij hoe dit thema onderdeel kan gaan uitmaken van de lesstof. „Onderzoeken van de International Maritime Organization wijzen uit dat er echt iets moet veranderen in de wereldwijde vrachtvaart. Brandstof mag minder zwavel bevatten en wordt duurder. De CO2-uitstoot moet omlaag. Bedrijven moeten dus op zoek naar duurzamere manieren om hun schepen voort te stuwen. Daarom willen wij hier volgend jaar al aandacht aan gaan besteden in ons lesprogramma. Wij willen namelijk bijdragen aan deze kentering in de zeevaart.”

„Zeilvaart is om diezelfde reden opnieuw relevant geworden. We zijn meer gaan nadenken over onze ecologische voetafdruk.” Toch loopt het aantal leerlingen langzaamaan terug. „In principe hoefden wij in het verleden geen moeite te doen voor aanmeldingen, maar dat verandert. We zoeken actief de publiciteit op. Aan de nieuwe module zullen we ook veel ruchtbaarheid geven.”

Leerlingen koppelen

De lege lokalen op op deze ochtend zijn simpel te verklaren: de lessen vinden bijna allemaal plaats op vrijdagen en zaterdagen. De studenten komen uit allerlei landen en ze hebben zeer uiteenlopende leeftijden. „Onze jongste scholier is zestien, de oudste in de zeventig. Ze hebben allemaal een droom, die we samen proberen te verwerkelijken. De school heeft in dat opzicht ook een koppelfunctie. Soms wil een leerling over de wereld varen en is een ander juist op zoek naar personeel. Die connectie is snel gemaakt.”

Van de leerlingen wordt een hoge mate van zelfstandigheid gevraagd, omdat er niet veel contacturen zijn. „Een kwart haalt het de opleiding niet of stopt voortijdig, meestal door onderschatting van de te investeren tijd. Wij hebben eigenlijk drie jaar onderwijs in vijf maanden geperst.” Leerlingen kunnen zich vrij aanmelden, voor het eerste jaar gelden geen toelatingseisen.

Internationale erkenning

Een belangrijke uitdaging van de Zeevaartschool is dat de door scholieren behaalde papieren internationale erkenning gaan krijgen. „Een vaarbevoegdheid in de zeilvaart leidt in het buitenland nog niet tot een zogeheten ’certificate of equivalence’.” Dit kunnen leerlingen overigens wel bereiken door nog een extra (derde) jaar op de Maritieme Academie in Urk te volgen. Geslaagden worden daar namelijk ’stuurman alle schepen’. Wassenaar zegt vooral in Duitsland te lobbyen voor meer erkenning van het Zeevaartschool-diploma. „Ik ga binnenkort praten met een ambtenaar, over de eisen waar wij als school aan moeten voldoen. Om zodoende voor Duitse studenten het benodigde certificaat te krijgen.”

Een ander probleem van de Zeevaartschool is de verouderde huisvesting. Wassenaar is veel tijd kwijt aan gebouwbeheer. De school heeft huurders in zijn lokalen, gymzaal en vergaderruimten en wil die zo goed mogelijk bedienen. Maar laatst was er lekkage in de gymzaal. „Eigenlijk moet een complete muur daar opnieuw gevoegd worden. Dat is een kostbare operatie.” Wassenaar zegt te kijken naar de mogelijkheden om in de toekomst een nieuw gebouw te betrekken. We onderzoeken waar en met wie we dit samen kunnen doen. Gelukkig hebben we de luxe dat we in dit pand - eigendom van de school - goed zitten. Dus we kunnen rustig zoeken.”

Lees hier de digitale editie



Volg ons